آموزش نصب کولر گازی

آموزش نصب کولر گازی


آموزش گام به گام نصب کولر گازی در 4 مرحله کامل موضوع .نصب کولر گازی به عنوان یکی از  مشاغل پر طرفدار و پر متقاضی در میان شغل های تاسیساتی به حساب می آید. این حرفه در شاخه تاسیسات و گرایش حرارت و برودت دستگاه های سرمایشی و گرمایشی قراردارد.

امروزه بر حسب تغییر الگوی مصرفی در تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ساختمان های جدید و نوساز و نیز نظام‌ مهندسی جدید ساختمان، کاربردپذیری دستگاه های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی و داکت اسپلیت رشد چشمگیر و قابل ملاحظه ای را داشته است.

از شما دعوت میکنیم مقاله تعمیر چیلر در کرج را نیز مطالعه بفرمایید

همچنین با توجه به کاهش اشتغال زایی در سطح کشور در بخش خصوصی و دولتی، باعث گردیده تا بسیاری از افراد به صورت پاره وقت یا تمام وقت به خدمات کولر گازی مانند نصب کولر گازی و تعمیر کولر گازی روی آوردند. از این رو اولین اقدامی که افراد و هنرجویان نیازمند آن هستند دریافت مهارت می باشد.

این مهارت به نام آموزش نصب کولر گازی شناخته شده میباشد. هدف از نگارش این مطلب از سوی مجموعه فنی و بهترین مرکز نصب و سرویس کولرهای گازی در کرج ، فدک سرما ، آموزش نصب کولر گازی در 4 مرحله کامل است.

در انجام هرگونه فعالیت های صنعتی و فنی نیاز به تجهیزات و ابزار انجام آن کار می باشد. آموزش نصب کولر گازی نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد برای انجام نصب کولر گازی نیاز به ابزارهای تخصصی و عمومی داریم که در زیر به آنها اشاره شده است.

آموزش نصب کولر گازی در 4 مرحله کامل

ابزارهای مورد نیاز در نصب کولر گازی:

  • دریل
  • پمپ وکیوم
  • گیج فشار
  • جعبه ابزار کامل( آچار فرانسه /آچار آلن/ پیچ گوشتی/ انبردست/ سیم چین/ تراز/…..)
  • ست جوش هوا گاز
  • سیم سیار

برای دریافت آموزش نصب کولر گازی باید گام به گام و مرحله به مرحله پیش برویم و ما در این مقاله برای شما آموزش نصب کولر گازی را در 4 مرحله قرار داده ایم.

آموزش گام به گام نصب کولر گازی

مرحله اول آموزش نصب کولر گازی

کولر گازی یا اسپلیت از اجزا و قطعات مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است که ما در ادامه به معرفی آنها می پردازیم تا شما هنگام نصب کولر گازی بهتر بتوانید با این سیستم اشنا شوید

آموزش نصب کولر گازی در 4 مرحله کامل

یونیت داخلی کولر گازی (پنل):

قسمتی از کولر گازی است که در محیط داخلی ساختمان و یا بنا نصب می شود که از آن باد سرد و یا گرم در فصل تابستان و زمستان خارج می شود.

پنل کولر گازی دارای قسمت های زیر است:

  • رادیاتور گاز موتور فن دمنده بلوور
  • قسمت الکترونیکی برد فرمان
  • دریچه های تنظیم پرتاب باد فلاپ سوینگ
  • قسمت نمایشگر و چشمی کنترل
  • ترمینال کابل های برق
  • براکت سینی
  • فیلترهای تصفیه هوا
  • قاب و یا پوسته پنل

می باشد.

یونیت خارجی کولر گازی (کندانسور)

یونیت خارجی کولر گازی که به کندانسینگ یونیت معروف می باشد، قسمتی است که در آن کمپرسور ایا موتور کولر گازی و همچنین رادیاتور گاز گرم موتور فن و پروانه فن، شیر سرویس و همچنین قسمت ترمینال برق تعبیه شده است.
کندانسور را در محیط خارج ساختمان مانند پشت بام بالکن و یا بر روی نما نصب می کنند.

وظیفه کندانسور

وظیفه کندانسور در دفع گرمای محیط داخل و گرمای تولید شده توسط کمپرسور به هوای آزاد می باشد. در مرحله بعدی اموزش نصب کولر گازی نکات لازم جهت نصب کندانسور را به شما اموزش خواهیم داد.

لوله های مبرد (گاز)

لوله های گاز کولر گازی که عموما از جنس مس هستند و وظیفه آن ها مسیر گردش گاز بین یونیت داخلی و خارجی کولر گازی می باشد که به وسلیه اتصالات فیتینگی ‌در یونیت داخلی و خارجی نصب می‌شوند.

همچنین نوع دیگر اتصال آن می‌توانند از نوع جوشکاری هوا گاز باشد.

کابل برق کولر گازی

جریان الکتریکی میان یونیت داخلی و خارجی کولر گازی از طریق کابل های برق صورت می گیرد. این کابل ها از دو نوع قدرت و فرمان می باشد که در قسمت قدرت برق تغذیه کمپرسور باشد جریان بالا و در قسمت فرمان می‌توانند از دیتا و پالس سیگنال باشد؛ به همین جهت در قسمت قدرت از کابل های با سطح مقطع قوی تر و در کابل های فرمان با سطح مقطع پایین و ضعیف استفاده می شود.

شیر سرویس کولر گازی 

در قسمت یونیت خارجی دو عدد شیر سرویس از جنس برنج تعبیه شده است که در مسیر لوله های مسی گاز قرار دارند ؛ سرویس رفت و شیر سرویس برگشت.

ریموت کنترل کولر گازی 

ریموت کنترل کولر گازی مانند تمامی ریموت کنترل ها فرمان روشن و خاموش و حالت های کولر گازی را صادر میکند و اپراتور و مصرف کننده توسط آن دمای تنظیمی محیط را اعمال می کند.

مرحله دوم آموزش نصب کولر گازی

آموزش نصب قطعات و اجزای کولر گازی حال نوبت آن است که هر یک از اجزایی را که در مرحله اول آموزش نصب کولر گازی به شما معرفی کردیم با رعایت اصول و نکات ایمنی نصب کنیم.

آموزش نصب یونیت داخلی پنل

همان طور که در موارد قبلی عنوان گردید بر روی شاسی پنل کولر گازی براکت و یا همان سینی نصب شده است که با برگرداندن پنل بر روی زمین (دقت داشته باشیم بر روی زمین از پارچه و یا مقوا استفاده شود که بر روی پنل خط و خش نیفتد) در ابتدا طول یونیت داخلی پنل را اندازه گیری می کنیم و این اندازه را تقسیم بر دو می نمایم ؛ به طور مثال طول پنل ۱۰۰ سانتی متر می باشد و اندازه وسط آن ۵۰ سانتی متر قرار دارد با خودکار و یا ماژیک ۵۰ سانتیمتر را پشت پنل علامت گذاری می کنیم. به این عمل در اصطلاح در آوردن آکس (وسط) پنل میگویند

دقیقاً همین اندازه را که بر روی پنل علامت گذاری شده بود ، بر روی سینی که همچنان بر روی پنل نصب است علامت گذاری می نماییم. به این نکته دقت داشته باشید هیچگاه وسط پنل با وسط براکت و یا سینی کولر گازی یکی نمی باشد و همیشه دارای اختلاف چند سانتیمتری هستند. این عمل در واقع به ما کمک می‌کند تا کولر گازی را در وسط یک ضلع از دیوار و یا سازه چوبی و یا فلزی نصب کنیم که به طور استاندارد و اصولی پنل در وسط آن ضلع قرار گیرد.

همچنین در ادامه با متر آن ذیل از دیوار و یا سازه را اندازه گیری می نماییم و مانند پنل وسط آن را مشخص می کنیم ؛ به طور مثال قسمتی که قرار است پنل کولر گازی نصب شود به طول ۴ متر می‌باشد که وسط این اندازه ۲ متر است روی اندازه دو متر یک علامت با خودکار و ماژیک می زنیم. سینی کولر گازی را از روی پنل جدا کرده و قسمت وسطی که بر روی آن علامت گذاری شده بود با قسمت وسط دیوار یکی می کنیم دقت داشته باشید حداقل فاصله بین بالای پنل و سقف باید ۱۰ سانتیمتر باشد ؛ به جهت گردش هوا از روی پنل کولر گازی. در محیط هایی که ارتفاع آنها از ارتفاع 3 متر بیشتر است باید از کف زمین تا زیر پنل کولر گازی نهایتاً 2.5 متر تجاوز نکند.

در قسمت بعد ، با استفاده از یک تراز ، سینی را بر روی دیوار تراز نموده و جای ۴ عدد سوراخ را از روی سینی بر روی دیوار مشخص می کنیم ؛ دو سوراخ در قسمت گوشه های چپ و راست بالا و دو سوراخ بر روی پایه های سینی گوش های چپ و راست پایین. در کولر ها با ظرفیت بالا مانند ۲۴ هزار ۳۰ هزار و ۳۶ هزار ، پنج و یا شش سوراخکاری انجام شود. سینر روی دیوار برداشته و سوراخ ها را رولپلاک می نماییم و در قسمت بعد سینی را توسط پیچ بر روی دیوار نصب می کنیم توجه داشته باشید سینی بر روی دیوار حتماً باید به صورت تراز نصب شود ؛ بدون وجود هیچ شیبی در قسمت چپ و راست. عدم تراز بودن سینی و همینطور پنل موجب آبریزی کولر گازی می‌شود.

در قسمت بعد پنل را که دارای دو قلاب در بالا می باشد و همچنین دو خواهر در قسمت پایین بر روی سینی سوار می کنیم ؛ یعنی از قسمت قلاب های بالا درون سینی به صورت نر و ماده پنل را نصب اما کارهای پایین را جا نمی زنیم. برای اینکه مراحل لوله کشی و سیم کشی کولر گازی را انجام دهیم. توسط یک ابزار مانند انبردست ، پنل را بر روی دیوار به صورت نیمه قرار می دهیم و پس از انجام مراحل اتصال لوله های گاز و نصب سیم های برق ، جا می زنیم( بهتر از قبل از جا زدن پنل پس از انجام کار توسط آب کف و تست نشتی در قسمت اتصال لوله های رفت و برگشت گاز صورت گیرد و پس از انجام تست نشتی پنل جفت شود)

آموزش گام به گام نصب کولر گازی
آموزش گام به گام نصب کولر گازی
نصب یونیت خارجی کولر گازی کندانسور

در ساختمان های جدید ، عموماً کولر گازی ها در قسمت بالکن و تراس نصب می شوند و یا در برخی از موارد کندانسور در پشت بام و یا در مغازه‌های تجاری در بالای تابلو تبلیغاتی مغازه. فنر ۹۰ درجه خم می شود. کار فنر این است که اجازه نمیدهد دوبله به صورت دو پهن و یا شکسته شود. بعد از انجام خم کاری باید فرد از روی لوله خارج شود و ادامه مسیر لوله کشی صورت گیرد. در ابتدا و انتها ، دو عدد مهره بر روی لوله قرار می گیرد و سر و ته لوله باید پرچ و یا له شود که از دستگاه پرچ و یا فلر استفاده می کنیم. در انجام لوله کشی ، نصاب باید از مهارت خم کاری لوله ها ، مهارت پر زدن و یا له کردن سر دوره ها برخوردار باشد ؛ به دلیل اینکه در صورت انجام پرده زدن به صورت غیر اصولی و غیر استاندارد موجب نشتی گاز و تخلیه گاز کولر گازی میشود.

آموزش گام به گام نصب کولر گازی
آموزش گام به گام نصب کولر گازی
کابل کشی و سیم کشی کولر گازی

در این قسمت از مقاله اموزش نصب کولر گازی میخواهیم به کابل کشی و سیم کشی ها بپردازیم. همانطور که قبلا گفته شد در یونیت داخلی و خارجی یک ترمینال برق وجود دارد که برروی این ترمینال ها عموماً از شاخص هایی مانند اعداد 1 2 3 4 و یا حروف انگلیسی A B C D استفاده شده است. در هنگام سیم کشی کولر گازی باید دقت شود تمامی ترمینال ها به قرینه ترمینال خود در یونیت قرینه نصب شود. یعنی عدد ۱ در یونیت داخلی پنل توسط یک سیم به عدد ۱ در ترمینال یونیت خارجی کندانسور نصب شود. به این نکته مهم دقت شود عموماً در ۹۰ درصد از کولر گازی ها که دارای ۴ ترمینال میباشند. ترمینال های اول و دوم از سمت چپ یعنی 1 و 2 و یا A و B ، ترمینال های قدرت یعنی تغذیه کمپرسور کولر گازی میباشند

طبیعتاً برای این ترمینال ها باید از سیم با سطح مقطع قوی 2/5 یا 4 استفاده کرد.ترمینالهای 3 و 4 C و D ترمینالهای فرمان و یا تغذیه موتور فن کندانسور و یا شیر برقی کندانسور می باشد که از چه در جریان کمتری استفاده می‌کنند و می‌توان از سیم با سطح مقطع کمتر 1/5 استفاده کرد.

تغذیه اصلی برق ورودی کولر گازی :

در تمامی کولرهای گازی با ظرفیت پایین کمتر از ۲۴ هزار تغذیه اصلی کولر گازی از قسمت یونیت داخلی پنل انجام می شود به صورتی که از داخل پنل یک دوشاخه و یا کابل اصلی برق( سفید یا طوسی رنگ) بیرون آمده است که این برق اصلی باید به فیوز مینیاتوری برق در تابلو برق و یا برق تعبیه شده توسط سیم کش برق ساختمان متصل شود. تغذیه برق اسید در کولر گازی با ظرفیت‌های بالا از قسمت یونیت خارجی کندانسور صورت می‌گیرد و باید برق اصلی به یونیت خارجی کندانسور و شود. نکته کابل برق اصلی کولر گازی باید هم قدرت و هم ظرفیت کابل قدرت باشد. پس از انجام مراحل لوله کشی فوق، تمامی متریال توسط نوار پرایمر نوار پیچی شده و به صورت یک تکه و یک پارچه قرار می گیرد و هدف از انجام نوار پرایمر عایق کاری در برابر نور خورشید و همچنین زیبایی و ظاهر لوله کشی می باشد.

وکیوم کردن کولر گازی:

یکی از مهمترین مراحل آموزش نصب کولر گازی وکیوم کردن ان است. پس از انجام مراحل نصب یونیت های داخلی و خارجی لوله کشی و کابل کشی زمانی که از اتصال کامل لوله ها و فیتینگ ها مهره ها بر روی شیر های سرویس و انشعابات لوله در زیر پنل کولر گازی مطمئن شدیم ، اقدام به وکیوم سیستم کولر گازی می‌نماییم.

وکیوم کولر گازی چیست؟ منظور از وکیوم سیستم کولر گازی ایجاد خلا در لوله های رفت و برگشت و پنل کولر گازی می باشد. زمانی که ما لوله کشی و نصب پنل را انجام می‌دهیم و فشار هوای موجود در جو وارد این لوله‌ها و پنل می‌شود و پس از اینکه نصب انجام شد باید این هوا از داخل لوله ها و رادیاتور پنل کولر گازی تخلیه شود این عمل را توسط یک دستگاه پمپ هوا یا اصطلاحاً پمپ وکیوم ساکشن انجام میدهند. برای وکیوم کردن سیستم کولر گازی باید از ابزار رابطی به نام گیج فشار استفاده کنیم گیج فشار از دو عقربه نشانگر فشار ( قرمز فشار بالا آبی فشار پایین و خلا) دو عدد شیر در چپ و راست و سه عدد انشعاب شلنگ تشکیل شده است.

شما می توانید نحوه وکیوم کولر گازی را در مقاله اموزش وکیوم کولر گازی دنبال کنید !

مرحله سوم آموزش نصب کولر گازی

در مرحله سوم از آموزش نصب کولر گازی در 4 مرحله کامل باید به باز کردن گاز در مدار سیستم کولر گازی:

  1. پس از گذشت زمان ۳۰ دقیقه و اطمینان از اینکه در سیستم ما نشتی وجود ندارد و وکیوم در منفی ۳۰ درجه ثابت ماند درپوش های شیر سرویس را با آچار فرانسه باز میکنیم.
  2. سپس توسط یک آچار آلن در دسته آلن دو عدد مغزی داخل شیر سرویس را تا انتها باز میکنیم که گاز داخل کندانسور در مسیر لوله کشی و پنل پر شود .اولویت برای باز کردن شیرهای رفت و برگشت هیچ تفاوتی وجود ندارد.
  3. سپس مجدداً در پوشه‌ای شیرهای سرویس را می بندیم و با اچار فرانسه محکم می کنیم.
  4. پس از باز کردن گاز در سیستم ، تست نهایی نشتی را انجام می‌دهیم توسط ابر و محلول آب و صابون ( آب کف) تمامی محل اتصالات لوله ها و محل های جوشکاری شده را مورد تست نشتی قرار می دهیم.

نکته: در صورت مشاهده نشتی و حباب در اتصالات و مهره های شیر سرویس و زیر پنل پس از کف زدن اتصالات ، آن اتصال را با آچار فرانسه آچارکشی می‌کنیم و اگر مجدداً آن قسمت نشتی داشت باید گاز دستگاه را جمع کنیم. آن اتصال را باز کرده ، تعویض پرچ و مجدداً ببندیم و مراحل وکیوم و باز کردن گاز را دوباره انجام دهیم.

آموزش گام به گام نصب کولر گازی
آموزش گام به گام نصب کولر گازی

مرحله چهارم آموزش نصب کولر گازی

در آخرین مرحله از نصب کولر گازی تمامی برچسب ها و چسب های پلمپ روی فلاپ سویینگ کولر گازی را جدا کرده . برق دستگاه را وصل نموده و و پول را در حالت سرمایشی COOL روشن میکنیم. پس از اینکه کولر گازی روشن نشد و کمپرسور کولر گازی اصطلاحاً زیر بار رفت ، توسط دستگاه آمپرمتر شدت جریان مصرفی کولر گازی را اندازه گیری می کنیم ( میزان شدت جریان آمپر مجاز کولر گازی بر روی بدنه کندانسور پلاک فنی آن ثبت شده است).
همچنین به صدای داخل پنل و کندانسور کولر گازی گوش می دهیم تا صدای غیر معمول و غیر طبیعی نداشته باشد ؛ مانند گیر کردن پروانه به بدنه در یونیت داخلی و خارجی و همچنین صدای نشتی گاز.

پس از اینکه ازش در جریان آمپر مصرفی کولر گازی اطمینان حاصل کردیم به میزان گاز موجود در کولر گازی توجه می‌کنیم به صورت استاندارد و معمول فشار گاز کولر گازی در حالت سرمایشی باید بین 60-70 PSI باشد. اگر فشار گاز کولر گازی پس از ۱۰ دقیقه کار کردن از این حد کمتر بود به دلیل افزایش طول لوله کشی از استاندارد داخل کارتن یعنی لوله کشی مازاد بر 5 متر، باید کولر گازی را شارژ گاز تکمیلی نماییم تا فشار آن به اندازه استاندارد برسد.

امیدواریم در این مقاله به صورت کامل و جامع به آموزش نصب کولر گازی پرداخته باشیم.تا بتوانید شما به یک نصب کولر گازی با رعایت کامل اصول ایمنی پرداخته باشید.  اما لازم به ذکر است که اگر به کار فنی علاقه ای ندارید خودتان ذست به کار برای نصب کولر گازی نشوید و حتما از نصاب کولر گازی کمک بگیرید . گروه فنی فدک سرما دارای تخصص و مهارت در زمینه نصب کولر گازی می باشند که شما عزیزان می توانید به ما اعتماد کنید و نصب کولرتان را به ما بسپارید

 

منابع و مواخذ آموزش گام به گام نصب کولر گازی:

How to Install a Split System Air Conditioner: 15 Steps

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *