لوله مویی-کپی لاری تیوپ

لوله موئین به عنوان کنترل کننده های جریان مبرد در سیستم های تبرید استفاده میگردد.

کنترل کننده های مبرد بدون توجه به نوع کارشان دو وظیفه بعهده دارند :

1. اجازه جریان مبرد مایع از لوله مایع به اوپراتور با همان شدت تبخیر مایع در اوپراتور .
2. ایجاد اختلاف فشار بین طرفین پرفشار و کم فشار سیستم ، برای اینکه مبرد بتواند تحت شرایطی که در فشار کم اوپراتور تبخیر می شود در همان زمان در فشار زیاد در کندانسور نیز تقطیر شود . از بین چند کنترل کننده ، لوله موئین در سیستم های تبرید کم ظرفیت و شیر انبساط اتوماتیک و ترموستاتیک در سیستم های تبرید با ظرفیت زیاد ، مورد استفاده قرار می گیرند .

لوله موئین ساده ترین وسیله برای کنترل جریان مبرد است و شامل طول معینی از لوله ای به قطر خیلی کم می باشد که مابین کندانسور و اوپراتور قرار می گیرید . لوله موئین بعلت مقاومت اصطکاکی زیاد و قطر کم و همچنین پدیده خفگی ناشی از تبخیر تدریجی مایع مبرد در لوله به دلیل کاهش فشار به کمتر از فشار اشباع ، در مقابل جریان مبرد مایع از کندانسور به اوپراتور مقاومت می نماید و با کنترل دبی مبرد عبوری ، اختلاف فشار بین آن دو را در حد لازم نگه می دارد مقاومت لوله موئین با طول و قطر معین ، در جریان مبرد ثابت است و دبی عبوری از آن با اختلاف فشار در طرفین لوله که همان اختلاف فشار تبخیر و تقطیر سیستم تبرید می باشد ، متناسب است و ظرفیت جریان در لوله موئین برابر ظرفیت پمپاژ می باشد .
در صورتیکه طراحی لوله های موئین نسبت به ظرفیت تبرید مناسب بوده و صحیح بکار برده شوند ، در محدوده قابل قبولی از شرایط کاری ، بطور رضایت بخش عمل خواهد کرد .
لوله های موئین از این نظر که در طول خاموش بودن سیکل ، جریان مبرد مایع به اواپراتور را متوقف نمی کنند با سایر انواع کنترل کننده های جریان مبرد ، تفاوت دارند چون در طول خاموشی سیستم ، فشار طرف پرفشار و کم فشار سیستم از طریق لوله موئین برابر می شود. باین دلیل در چنین سیستم هایی معمولاً از مخزن مایع استفاده نمی شود.
لوله های موئین علاوه بر ساختمان ساده و قیمت ارزان ، هزینه سیستم تبرید و تولید را پایین می آورند. پیچیدن ( لحیم کردن ) طول معینی از لوله موئین به لوله مکش برا ی ایجاد مبدل حرارتی بین این دو لوله بوده و عمل مادون سرد شدن مایع و سوپرهیت شدن بخار خروجی از اوپراتور را ایجاد می نماید .

نکاتی پیرامون لوله موئین:
1- قطر و طول انتخابی لوله موئین باید متناسب با ظرفیت تبرید و اختلاف فشار سیستم باشد .
2- لوله های موئین در محل روی سیستم تبرید نصب می شوند و قابل تنظیم نیستند . در صورت تعویض شرایط محل را رعایت کنید .

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *