کولر گازی

کولر گازی


مجموعه فدک سرما در این بخش به عنوان مقدار شارژ گاز کولرگازی و راهنمایی می پردازد. شارژ گاز کولر گازی یکی از موارد بسیار مهم و اصلی در خدمات و سرویس های کولر گازی میباشد ، که تعمیرکاران و سرویس کاران باید به آن دقت داشته باشند و سعی کنند تمام اصول و نکات فنی و تئوری آن را بیاموزند. شارژ گاز کولر گازی به دو دسته اصلی تقسیم میشود.

  1. شارژ گاز کامل

  2. شارژ گاز تکمیلی

در نوع 1 زمانی که ما درسیستم (کندانسور ، اواپراتور و لوله ها ، شیر سرویس ، فیتینگ و پرچ ها) دارای نشتی باشیم کل گاز سیستم تخلیه میشود که در ابتدا باید سیستم را به کمک گاز ازت نشتی یابی کرده و سپس تست و در نهایت مدار را بصورت اصولی و کامل وکیوم و در نهایت شارژ گاز کنیم.

از شما دعوت میکنیم مقاله تعمیر چیلر در کرج را نیز مطالعه بفرمایید

در نوع 2 ، گاز در مدار موجود میباشد اما مقدار آن کم و به اندازه استاندارد نیست که میتواند به دلیل نشتی ریز ، و یا کم شارژ شدن سیستم در گذشته باشد. در این نوع ، نیز ابتدا اقدام به نشتی یابی و تست میکنیم و سپس به شارژ گاز کولر گازی میپردازیم.

چگونه کولر گازی را شارژ گاز کنیم ؟

دقت داشته باشید روش استاندارد که تمامی کمپانی ها و کارخانه ها در کاتالوگ محصولات خود برای شارژ گاز کولر گازی توصیه کرده اند، شارژ گاز بصورت وزنی میباشد.  به این صورت که شما پس از انجام مراحل فوق (رفع نشتی، وکیوم و غیره) سیلندر مبرد خود را بر روی ترازو مخصوص شارژ گاز قرار داده و کولر گازی را شارژ گاز می نمایید.
البته نکته مهم در این مورد این است که این مقدار توصیه شده ، متناظر با شرایط استاندارد کولر گازی میباشد ؛ بر حسب مقدار لوله های ارایه شده بصورت فابریک. طبیعتا با اضافه و یا کم شدن متراژ لوله مقدار شارژ گاز کولر گازی تعییر خواهد کرد.

چه مقدار گاز به کولر گازی گاز شارژ کنیم؟

برای بدست آوردن مقدار شارژ گاز کولر گازی بهترین راه استناد به پلاک فنی خود کولر گازی میباشد. بر روی بدنه کندانسور یک پلاک فنی الصاق شده که مقدار شارژ گاز را بر حسب وزن gr در ان ذکر شده. اما بصورت تقریبی و سر انگشتی و در نظر گرفتن شرایط استاندارد متراژ لوله مقدار شارژ گاز کولر گازی به ازای هر 12000 btu مقدار 750 گرم را در نظر میگیرند. در زیر اطلاعات در رابط با اضافه متراژ و افزایش متناظر گاز را خدمت شما ارایه کرده ایم.

  • شارژ گاز بر مبنای فشار :

روش دوم که برای شارژ گاز تکمیلی و یا شارژ گاز کامل در کولر گازی استفاده می‌شود شارژ گاز توسط فشار که ابزار آن گیج فشار می باشد. بسیاری از سرویس کاران و تعمیرکاران کولرگازی چیلر و سردخانه از روش فشار برای شارژ گاز و تست گاز موجود در سیستم استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که شارژ گاز توسط گیج و فشار می تواند ما را به خطا بیاندازد.

شما می توانید جهت تکمیل اطلاعات خود مقاله تعمیر کولر گازی کرج  و نیز تعمیر سردخانه در کرج  را نیز مطالعه و از اطلاعات تخصصی این مطلب استفاده بفرمایید.

طبق قانون ، رابطه مستقیم فشار و دما همواره فشار ما تابع دمای محیط می باشد ؛ به طور مثال فشار برگشت کولر گازی در فصل زمستان و با دمای ۲۰ درجه حدود ۳۵ الی ۴۰ psi می باشد ؛ اما همین سیستم با همین مقدار مبرد در کولر گازی در دمای ۳۰ الی ۴۰ درجه ۶۵ الی ۷۰ می باشد. پس متوجه شدیم که فشار گاز تا به دمای محیط می باشد همچنین دمای محیط داخل اواپراتور نیز در فشار ما موثر میباشد. پس به این نتیجه می رسیم برای شارژ گاز کولر گازی توسط گیج و فشار باید به دمای محیط داخل و دمای محیط خارج توجه لازم را داشته باشیم

  • مقدار آمپر در شارژ کولر گازی :

بر روی پلاک فنی کولر گازی مقدار آمپر نرمال مصرفی و آمپر ماکسیموم و حد بالای دستگاه درج شده است. توجه داشته باشید در زمان شارژ گاز کولر گازی حتماً باید آمپر دستگاه مورد بررسی قرار گیرد که از حد مجاز بالاتر نرود.

ادامه مطلب شارژ گاز کولرگازی و راهنمایی :

مقدار شارژ گاز کولرگازی و راهنمایی انجام شارژگاز

  1. اگر برای اولین بار سیستم نصب می شود یونیت خارجی حاوی گاز مبرد می باشد لذا نیاز به تخلیه هوای داخلی یونیت داخلی و لوله ها می باشد.
  2. حداقل مدت زمان وکیوم کردن 15 دقیقه می باشد.
  3. انجام تست فشار با استفاده از گیج فشار نرمال گاز R22 بین 70- 55 و گاز R410 بین 135- 120 می باشد.
  4. باز کردن شیر سرویس یونیت خارجی پس از وکیوم کردن
  5. نشت یابی در نقاط اتصالی یونیت داخلی و خارجی در دو سر لوله ها با استفاده از آب و صابون

شارژ گاز اضافی در صورت لوله کشی بیش از حد استاندارد با توجه به جداول شماره 1 و 2 (طول لوله کشی استاندارد- طول لوله کشی انجام شده)* مقدار شارژ اضافی به ازای هر متر = مقدار شارژ اضافیجدول 2: مقدار استاندارد شارژ اضافی به ازای هر متر متناسب با نوع و ظرفیت هر دستگاه مقدار aشارژ اضافی ظرفیت مدل دستگاه اینورتر و مگاهیت * حتماً از ترازوی دیجیتال برای شارژ گاز استفاده شود.

نکته ! لازم به ذکر می باشد که شارژ گاز R22 به صورت گاز و R410 به صورت مایع انجام می پذیرد. (برای شارژ گاز مایع باید کپسول را سروته کرد.). شماره گزاری دستگاه های یونیت خارجی در صورتی که تعداد یونیت ها زیاد باشد.

در زیر جدول فشار و دما را جهت میزان شارژ گاز طبق فشار برگشت کولر گازی مشاهده می کنید

با اطمینان و آرامش خاطر سرویس و تعمیر کولر گازی در کرج را به ما بسپارید.

ما سالهاست که در زمینه  سرویس و تعمیر کولر گازی در کرج فعالیت می کنیم و دارای سابقه کاری درخشان می باشیم و همیشه مورد اعتماد و رضایت مشتری بوده ایم.

ما از تسلط کافی برای رفع مشکلات کولر گازی برخورداریم

  • پرتاب باد کولر گازی به درستی صورت نمی‌پذیرد.
  • کندانسور یا اواپراتور دستگاه برفک زده است.
  • کولر گازی به جای باد سرد باد گرم تولید می‌کند.
  • در هنگام تماس با بدنه کولر گازی حالت برق گرفتگی وجود دارد.
  • خطاهای نامفهومی بر روی صفحه نمایش قابل مشاهده هستند.
  • با وجود اتصال به برق دستگاه به هیچ عنوان روشن نمی‌شود
  • مصرف برق کولر گازی افزایش پیدا کرده است.
  • کولر گازی داری اتصالی داخلی است.
  • از دستگاه به جای باد خنک باد گرم انتشار پیدا می‌کند.
  • شارژ گاز کولر گازی به اتمام رسیده است.
  • کولر گازی به صورت متصل و بدون قطع شدن کار می‌کند.
  • فن پنل داخلی دستگاه به درستی کار نمی‌کند.

نگران خرابی کولرتان نباشید تعمیرکاران ما دارای علم به روز و تجربه درخشان در رفع این مشکلات دارند. انها در کمترین زمان ممکن عیب دستگاه شما را پیدا و رفع می کنند.

ما دارای بهترین و متخصص ترین تعمیرکاران می باشیم

شارژ گاز کولرگازی و راهنمایی و سرویس و تعمیر کولر گازی یکی از خدماتی است که در یک زمان مشخص از سال به دلیل شرایط آب و هوایی با تقاضای بسیار زیاد مواجه شده که به دلیل نیاز سریع به این خدمات گاهی اوقات به کمک گرفتن از افراد غیر متخصص علاوه بر انجام نشدن تعمیر کولر گازی در زمان کم با توجه به پرداخت هزینه مشکل همچنان پابرجاست.

نباید به هر شخصی که خود را تعمیر کار دانست اعتماد کنیم در دنیای امروزی بسیاری از افراد هستند که به دنبال سود جویی و کسب درامد خود را به هر نحوی که شده برای انجام کاری معرفی می کنند که در شغل ما نیز این افراد کم به چشم نمی خورند و خود را متخصص شارژ گاز کولرگازی کرج معرفی می کنند که قطعا شما نمی دانید و اگر به این افراد اعتماد کنید کلاه بزرگی را سر خود گذاشته اید ؛ چراکه از دانش فنی مطلوبی برخوردار نیستند و باعث خرابی بیشتر می شوند و بدانید اگر وسیله خنک کننده شما درست شود حتما چند روز بعد دچار مشکل شده و دیگر آن فرد را نمی توانید یافت کنید ما به شما همکاری با مرکز را پیشنهاد می کنیم.

داشتن تعمیرکار کولر گازی دوره‌دیده و متخصص، نیاز اولیه و یک از ضروری ترین نیاز های یک مرکز تعمیرات است که ما در ایران با انتخاب سرویس کاران و تکنسین های گلچین شده از بین صدها نفر با برگزاری کلاس های تعمیراتی برای آنان تعمیرکاران را هرساله با فناوری روز دنیا آشنا می‌کنیم تا زمانی که تکنسین به محل زندگی شما حضور پیدا کرد در کوتاه ترین زمان ممکن به عیب کولر گازی توشیبا شما پی برده و با ارائه مشورت دقیق و قابل درک شما را از وضعیت دستگاه تان آگاه نمایید

 

منابع و مواخذ مطلب

How is AC gas filling done? The complete guide

Rate this post

168 دیدگاه

  • باسلام
    من برای شارژ گاز R410 وR22
    چه در زمستان و تابستان مشکل دارم لطفا میزان شارژ هر دو گاز رو بهم بگید ممنون

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      من لپ کلام رو بطور خلاصه و 100 در 100 اصولی بهتون بگم البته این ماحصل و تجربه تمامی استادکاران این زمینه هست.
      شارژ گاز رو حتما و بدون هیچ شک و با خیال راحت فقط با ترازو شارژ کنید(طبق وزنی که روی پلاک فنی کندانسور درج شده)
      تمام هزینه اش هم یک ترازو دیجیتال هست(اگه مخصوص شارژ باشه که چ بهتر)

        • سلام وقت بخیر منظورتون از گاز مایع چی هست؟؟؟
          یعنی مبرد مثلا R22 در فاز مایع؟؟؟
          که اگر این باشه ،هیچ وقت
          همونطور که اطلاع دارید مایعات تراکم پذیر نیستند و قطها به کمپرسور آسیب وارد خواهند کرد
          اما در برخی از مبرد ها مثل خانواده زیوترپ ها 410-407-404 باید سیستم بصورت مایع شارژ بشه که اون هم روش های اصولی خودش رو داره

    • سلام
      سوال:اسپلیت ۲۴۰۰۰ ،از نوع inverter, با مارک اُو جنرال، در حالت سرمایش در دمای انتخابی ۲۷ درجه مانند اسپلیت‌های غیر inverter متنابا” خاموش و روشن می‌شود. مشگل چگونه حل می‌شود؟
      بمتشکرم.

      • با سلام
        معمولا در این دما نباید دستگاه خاموش بشه
        بورد و سنسور محیطی تست شود

  • سلام
    دستگاه میدیا 24000 سرمایش و گرمایش حاره ای, مقدار آمپر نوشته شده در پشت دستگاه (RATED CURRENT 13.0A) و Max. CURRENT 19.5A
    است.5 متر هم طول لوله است, این یعنی مقدار گاز کامل باید حداقل با آمپر متر عدد 13 و حد اکثر 19.5را نشان بدهد؟
    پس اگر با آمپر متر عدد 16 یا 18 را نشان دهد مشکلی برای کمپرسور و کلا دستگاه بوجود نمی آید؟

  • سلام
    دستگاه میدیا 24000 سرمایش و گرمایش حاره ای, مقدار آمپر نوشته شده در پشت دستگاه (RATED CURRENT 13.0A) و Max. CURRENT 19.5Aاست.5 متر هم طول لوله است, این یعنی مقدار گاز کامل باید حداقل با آمپر متر عدد 13 و حد اکثر 19.5را نشان بدهد؟
    پس اگر با آمپر متر عدد 16 یا 18 را نشان دهد مشکلی برای کمپرسور و کلا دستگاه بوجود نمی آید؟

    • سلام
      یه مقدار شدت جریان (آمپر)بالاست
      از تمیز بودن کندانسور .تغذیه ولتاژ220 ونصب درست یونیت کندانسور(باز بودن جلوی مسیر گردش مطمن شوید
      انشالله که از گاز مرغوب هم استفاده شده باشه

    • خیر مشکلی نیست ولی اول اگر موتر قلمی باشد باید والف اتومات در کولر نصب شده باشد تا اول با آمپر کم راه اندازی شود یعنی فرار گاز از لوله موئی اضافه ولی اگر کمپرسور پیستونی باشد هیچ اشکالی ندارد وحتی اول آمپر حدود 20 بوده و حدود یک الی دو دقیقه آمپر به نرمال کارخانه میرسد

    • سلام نه عزیزم
      پلاک دستگاه 13 رو گفته آمپر نامی است که دستگاه تو بهترین شرایط داره کار میکنه و 19.5 هم حداکثر جریانی که میتونه عبور بده
      حالا بسته به شرایط محیطی طوری باید دستگاه نصب بشه که همون 13یا 14 باشه وگرنه هر چی بالاتر عمر دستگاه گاهش میابد و این مشخصه به کارشناسی برای تشخیص این دستگاه مناسب با متراژ این دستگاه باشه، موقعیت جغرافیایی و محل کندانسور که از ظهر ساعت یک تا 6 بعذاظهر در نور مستقیم آفتاب نباشد
      کابل قدرت دستگاه متناسب و تلفات نداشته باشد
      اگر این مشخصها رعایت شده ولی هنوز آمپر میکشد
      مبرد در سیکل دچار نوسان میباشد و باید دستگاه چکاب شود اول هم لولهای مویین و بعد هم شیرهای سرویس و کل سیکل

  • سلام. من یک اسپلیت را که کمبود گاز داشت و باید با R22 شارژ میشد، اشتباها حدود بیست درصد با گاز R134a شارژ کردم. چه مشکلی ممکن است بوجود بیاید؟ چه کاری بهتر است انجام دهم؟
    قبلا سپاسگزارم.

    • سلام
      کاهش راندمان و دما
      افزایش فشار و دمای کندانسور
      ودر بلند مدت صدمه به سیم پیچ کمپرسور(نا سازگاری روغن و مبرد)
      تخلیه کامل گاز وکیوم 1 ساعته شارژ گاز مجدد 22
      البته اگه خیلی وقت بالای 10 روز هست.باید کمپرسور جداسازی و رو غن تخلیه شود و مجدد شارژ روغن شود

    • در این حالت روغن داخل کمپرسور بحالت شیر در آمده و حجیم و بالا می آید و کمپرسور این مایع ترکیبی را بداخل شبکه پمپاژ و کل شبکه و درایر اشباع می گردد و اگر روشن ماندن دستگاه بیش از ده دقیقه طول بکشد صد درصد به موتور و پیستون و شاتون صدمه خواهد زد باید کمپرسور جدا بشه و کامل چند بار با روغن تقریباً سه بار جواب میدهد شسته شود و دوباره به میزان دقیق روغن تزریق و کل شبکه توسط گاز مایع شسته و بعد از وکیوم و بارگذاری به مقدار سی گرم گاز طبیعی توی شبکه بارگیری شود و به مدت یک هفته کار کند
      آمپر مصرفی دستگاه به یک سوم کمتر نشان خواهد داد دستگاه روال عادی کار خواهد کرد و سرما هم خواهد داد ولی پنج درجه نسبت بکار اصلی کمتر خواهد بود گاز طبیعی به مرور با روغن رخنه کرده در شبکه ترکیب و به مرور با خود به کمپرسور خواهد آورد و دوباره در پایان همان گاز را بصورت کامل تخلیه و بمدت یک ساعت باید وردی و خروجی شبکه باز بماند تا گاز مایع خارج گردد لازم به ذکر است روغن تزریق شده به کمپرسور باید نصفه شارژ شود تا روغنهای موجود در شبکه به کمپرسور برگردند و روغن مازاد به شبکه دوباره اسپری نشود
      من با این روش ابتکاری خودم جواب گرفته ام
      روغن کمپرسور دوباره باید تعویض شود و طبق دستورالعمل عملیات شارژ اجرایی گردد

      • درود جناب عادل عزیز
        با تشکر از پاسخ شما که وقت و انرژی گذاشتید برای اشتراک تجربیاتتون
        من دقیقا متوجه نشدم از گاز طیعی منظورتون همون گاز متان هست(پرسی-بوتان_فرگازو….)
        اگر منظورتون همین هست که ،من با روشتون موافق نیستم
        به چند دلیل اول خطرات انفجار و آتش سوزی همونطور که میدونید گازهای خانواده متان (کپسول گاز و …)اشتعال زا و قابلیت احتراق رو دارن.
        دوما شک نکنید که وجود حتی ذرات این نوع گازها بی شک آسیب زننده تر از مبرد 134 در سیستم خواهد بود.
        اما راهکار پیشنهادی من به آقا بهروز:
        بسیار اتفاق می افته که مبرد اشتباه رو به سیستم شارژ کنند
        اما اگر این میزان کمتر از 30درصد باشه میشه با یک تخلیه گاز و وکیوم اصولی(ترجیحا 2مرحله ای) مشکل رو برطرف کرد.با زمان بالا.ودر آخر شارژ گاز
        پون یکی از خواص روغن های سیستم های برودتی عدم ترکیب با مبرد سیستم می باشد و در زمان وکیوم براحتی جدا خواهند شد.همونطور که در سیستم های کمپرسورهای صنعتی که دارای ساید گلس هستن جئاشدن مبرد در حالت حباب رو ار روغن شاهد هستیم.
        اما اگر این مشکل رخ داده ومیزان و زمان زیادی هم ازش گذشته :
        سیستم دمونتاژ روغن تخلیه(کامل سوراخ زیر کمپرسور )مدار توسط مبرد R141B شستشو و با گاز ازت خنثی سازی شود و مجدد مونتاژ -وکیوم و شارؤ گاز شود.
        بهتر هست که فیلتر درایر هم تعویض شود.

  • سلام‌ آیا میتوان به کمپرسور یخچال‌ که گاز R134هست کمیR22شارژ کنیم درصورت شارژ اندک مشکلی پیش میآید یاخیر سپاسگزارم

    • سلام
      ساختار روغن کمپرسور با مبرد 134 پلی استر می باشد و نمیتونید بهش 22 شارژ کنید
      همچنین دبی حجمی کمپرسور 134 و 22 با هم فرق داره
      در کوتاه مدت راندمان سیستم کاهش پیدا میکنه و در بلند مدت کمپرسور مرخص میشه

      • با سلام خدمت جناب فیروزی عزیز که لطف نموده و وقت گذاشتند با دقت مقاله و تجربیات بنده را مطالعه نمودید
        در خصوص خطر انفجار در خصوص گاز مایع بوتان قضیه منتفی است برای انفجار گاز مثلث آتش یعنی هوا سوخت و جرقه لازم است با توجه به اینکه شبکه کاملاً وکیوم و خلع کامل در حدود ۹۹ /۹ درصد با دقت باید ایجاد شود هیچ خطر انفجاری در کار نیست هم اکنون در اروپا از گاز r600 که آتش زا هست و دار بست مولکولی طبق داربست مولکولی همون گاز مایع پیک نیک را دارد استفاده می گردد ولی بیشتر از صد گرم ممنوع می باشد شما را به مقاله ای که توی گوگل در همین راستا هست ارجاع میدهم بنده با تحقیق و مطالعه و تست و تجربه تضمینی برای تعدادی از یخچالهای صنعتی سوپرمارکت ها با تضمین پنج ساله انجام داده ام و مصرف برق همون یخچالها به یک سوم کاهش یافته و عملکرد خیلی بهتر و عمر بسیار بالایی را برای همان یخچالها تضمین نموده ام چون با یک سوم توان کمپرسور همان یخچالها کار می کنند و موتور دیگر هرگز مثل گازهای خنثی داغ نمیکند با توجه به مطالعاتی که من در این مورد انجام داده ام در اروپا استفاده از گاز فریون و گازهای صدمه رسان به محیط زیست ممنوع شده است و از گاز بوتان r600بهره می برند فشار گاز بوتان ۳۵ روی مانومتر نشان میدهد در حالی که همین مانومتر فشار گاز مثلاً r134a را روی عدد 120 قفل می کند این فشار پایین در گاز مایع بوتان نشان از ایمنی بالای آن دارد در صورتی که اصول بدقت رعایت شود و از پلمپ یخچال و جداسازی والف باید صرف نظر و درپوش والف باید بدقت و محکم بسته شود که نشتی نکند
        در خصوص گازهای خنثی و اکتیو باید دقت شود هر کدام از این گازها باهم ترکیب شوند روغن کمپرسور بحالت شیر درآمده و از طریق پیستون کمپرسور به شبکه وارد خواهد شد و قطعاً به کمپرسور صدمه می زند و درایر را در اولین فرصت قفل خواهد کرد
        لازم به یاد آوریست که من تعدادی از یخچالهای خاص را بدون درایر هم راه انداخته ام و هم اکنون در حال خدمت می باشند و با سلامت و عملکرد خوب و رضایت بخش کار می کنند لازم به یادآوریست که بنده هیچ مرکز و آموزشگاهی آموزش آکادمیک ندیده ام بصورت علمی و تجربی آزمون و خطا یاد گرفته ام و روز به روز بر روی تغییر در استانداردهای جهانی متمرکز هستم تا شیوه های جدید تولید برودت و حتی تولید دمای منفی 70درجه را در برنامه دارم آنطور که من فهمیده ام این فناوری در ایران وجود ندارد و مختص تعدادی از کشورهای خاص است که حاضر نیستند این فناوری را به دیگر کشورها بدهند و حتی محصولاتشان را ، که مبادا کپی کاری نشود
        امیدوارم از تجربیات بنده بتوانید بهره ببرید
        و هرگز از گاز پیک نیک برای هر یخچالی استفاده نکنید کمپرسور های که روشن r600 نوشته بخوبی جواب می دهند و عالی هم کار می کنند به اندازه 30گرم براشون کفایت می کند و برای یخچالهای سوپرمارکت ها 60گرم
        برای یخچالهای زیر صفر اصلأ توصیه نمی کنم چون گاز مایع پیک نیک توان تولید برودت منفی را ندارد مگر پشت یخچال بطرف آفتاب قرار بگیرد و کندانسور داغ کند تا منفی 30 درجه منفی را هم تولید می کند
        لازم است همگان بدانند که تمام گازهای فشرده که به مایع تبدیل شده اند می توانند برودت را تولید کنند و هر گازی به مشخصات و دیتاگرام شیمیایی خود می تواند به یک درجه خاص سرما تولید کند که بیشترین برودت مختص اکسیژن مایع است که متاسفانه در کمپرسور یخچال بعلت وجود روغن قابل استفاده نیست چون هم فشار 250بار دارد و هم ضد هم هستند و خطر جانی و انفجار دارد و کمپرسور این گاز فقط در اختیار چند کشور خاص هست که توانایی تولید برودت منفی 70درجه سلسیوس را دارد و خشک کامل کار می کنند اکسیژن +روغن هر روغنی = انفجار در حد بمب اتم
        موفق و پیروز باشید

  • یخ زدگی لوله کم فشار
    سلام خدمت اساتید
    کولر من پاناسونیک ۲۴۰۰۰ هستش در بندرعباس
    فشار گاز در حالت روشن ۵۵ و در حالت خاموش ۱۳۰ هستش
    لوله برگشت جدیدا یخ میزنه
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    • سلام دوست عزیز
      بیانات شما نشانه های عدم لود اواپراتور رو میده
      به زبان ساده اواپراتور عمل تبخیر مبرد رو انجام نمیده.
      از ساده ترین دلایل جلو برید
      سرویس پنل(نظافت فیلترها )
      دور فن
      تست سنسور محیطی
      و ….

    • با سلام آیا رادیاتور داخل پنل که در منزل هست برفک میزنه؟ منظور شما از لوله برگشت همان لوله بزرگه است یا لوله کوچیک؟ لوله بزرگ گاز برگشتی به کمپرسور است و لوله کوچک لوله ای یه که لوله مویی ها روش متمرکز شده و مایع را به رادیات داخل پنل هدایت می کند که در داخل پنل بحالت گاز اسپری و برودت تولید می کند

  • درود کولر پنجره ای اوجنرال 24000 بصورت تقریبی چه مقدار یا چند گرم گاز نیاز دارد .آیا گاز مارک اسیکو ساخت چین گاز مناسب و خوبی هست؟؟

    • با سلام
      مقدار دقیق وزن قابل شارژ کولر روی بدنه دستگاه (پلاک فنی) ثبت شده.
      اما بصورت تقریبی 1500 گرم باید شارژ شود.
      گاز ایسکون (به شرط اصلی )گاز خوبی است.اما مبرد های بهتری نیز در بازار موجود می باشد

  • سلام
    بدلیل ترک خوردگی مهره و نشت گاز ، تعمیرکار مابقی گاز را در چند دقیقه تخلیه و بعد از تست فشار ، گازگیری کرد.
    مدل کولر ؛ اوجنرال ۳۰ هزار هست.
    میزان شارژ در حالت روشن ۴۰ و در حالت خاموش ۱۰۰ تا عدد Gage هست.
    آیا این مقدار استاندارد هست ؟

  • سلام،دوستان فشار خروجی کمپرسور کولر گازی پنجره ای فوجیتسو 18000 موتور آمریکایی دوکامسه چقدر هست؟جریان کمپرسور هنگام کار چقدر؟

  • سلام،وقتتون بخیر،هنگام جوشکاری لوله مسی،داخل لوله بخاطر حرارت اکسید میشه و لایه های مشکی رنگی از لوله جدا میشه که باعث مسدودی لوله موئینگ در همون لحظه یا در دراز مدت میشه،راه حل چی هست؟!

    • سلام
      احسن این نکتع یکی از ریزه کاری های تکنسین های حرفه ای هست
      جلوگیری از اکسید لوله…
      در زمان جوشکاری چون اکسیژن تو لوله و مدار وجود داره این اکسید تشکیل میشه. و تکنسین ها در زمان جوشکاری شلنگ رو به گاز ازت وصل می کنن و به لوله وصل می کنن و خیلی کم مسیر ازت رو تو دار باز میکنن
      همین کار باعث میشه اکسیژن تو مدار نباشه و اکسید تشکیل نشه . این حرکت تا آخر جوشکاری ادامه داره

    • من با کندن اتصال مویی و شستن با توزن و بعدش ازت یا گاز تمیز میکنم ترجیحا از تنه کار برا جوش استفاده کنید و نزارید بیشتر از سی ثانیه طول بکشه .از اب و پارچه تا جوش سیاه نشد استفاده نکنید .لوله مویی هم حتما بعد تعویض موتور عوض کنید از 85سانت استفاده کنید و ۳ سانت ۳سانت باتوجه به امپر ببرید

    • سلام دوست عزیز
      در مطالب قبلی هم بهش اشاره شد اما به اختصار توضیح میدم
      در زمان جوشکاری فرقی نمیکنه مویی یا مدار ، شلنگ رو به سیلندر ازت وصل کنید از سر آزاد لوله شلنگ رو متصل کنید و کپسول ازت رو با فشار خیلی کم باز کنید.
      در این حالت ازت (نیتروژن) وارد مدار شده و اکسیژن رو تخلیه میکنه و اجازه اکسید شدن در داخل لوله ها رو نمیده.

    • سلام
      نمیشه گفت بهترین گاز تو بازار چه برندی هست
      اما گازها با برند
      آلفا
      کول لیب
      دی وای
      هانی وال
      واگر گیرتون بیاد هارپ
      اینها از کیفیت بالایی برخوردارند اما به شرط اصل بودن که از فروشگاه معتبر خریداری بشه
      سمت :
      ایسکون
      ساف ایسکون
      رفرون
      فلورن
      ان جی پی
      اینها نرید که آشغاله

  • سلام.خازن کولر مدیا خراب شده بود که 50 میکرو فارد بود و بجاش یک خازن 45 انداختم الان کمپرسور هر ده ثانیه یه لحظه روشن میشه دوباره خاموش میشه.علت چی میتونه باشه؟

    • شما باید از خازن همظرفیت و استاندارد دستگاه استفاده کنید
      خاموش و روشن شدن دلیل دیگه ای داره باید جای دیگه دنبال ایراد کار بگردید

  • سلام اساتید محترم.
    یه سوال.کولر گازی چه مدل و مارکی پیشنهاد میکنید برای خرید با توجه به بازار سال۹۹ من یه کولر ۳۰۰۰۰میخوام ترجیحا با موتور اسکرول لطفا راهنمایی کنید.سپاسگزارم

    • سلام
      در صورت امکان از برند اجنرال،گری،میتسوبیشی
      البته بشرط اصل بودن. نه بانه ای و گناوه ای

      • سلام من کولر 30هزار وست پوینت دارم متراژ لوله 5متر است .یکی از مهره ها ترک خورده و گاز کولر خالی شده ،امپر گیج روی 20 است چه مقدار گاز برای کولر من لازم است ممنون از کمک شما

        • سلام.بستگی داره گاز r22 داشته باشه یا r410،با توجه به فشار ۲۰ حدود ۸۰ درصد گاز تخلیه شده،بنظرم لوله رو ببر از اول پرچ کن و با توجه به دیتا شیت کندانسور بصورت وزنی گاز بزن داخلش

  • سلام،من کولر 30هزار موتور پیستونی سوپرانو دارم،سرویس کار اومد سرویسش کرد،دستگاه زد درجه گازش رو 50درجه بود(دمای هوا هم تقریبا 35درجه بود)گفت نشتی نداره و باید 20درجه گاز بهش تزریق کنه،کولر سه سه ساله که کار میکنه،اول چرا گازش کم شده،دوم اگه گاز اضاف نکنم چی میشه؟؟ممنون

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      در موردی که شما فرمودید بله باید دستگاه مورد شارژ گاز قرار بگیره و اینکه چرا گاز کم کرده توی سه سال احتمال ریزنشت ای و لیک از قسمت درپوش شیر سرویس ها و اتصالات لوله های یونیت داخلی پنل و یا یونیت خارجی (کندانسور) می باشد چون معمولاً از اتصالات لوله ها و در پوشه ها مقدار کمی گاز خارج میشه.
      اما اگر سیستم دارای نشتی یا شکستگی یا سوراخ شدن و یا ترک در لوله ها و رادیاتور باشد همه گاز در مدت زمان کوتاهی خارج میشه
      کمبود گاز اولین پیامدش کاهش سرمای کولر هست و در مورد بعدی زمانی که باز برگشتی به کمپرسور دمای بالایی داشته باشه به دلیل کمبود گاز کمپرسور عملاً از قسمت سیم پیچ داغ شده و شدت جریان بیشتری رو میکشه با افزایش شدت جریان افزایش مصرف برق را به همراه خواهد داشت

  • سلام.خسته نباشید.کولر 24 با گاز 410 وقتی برای نصب اولیه نصاب کولر رو وکیوم کرد درجه گیج فرقی نکرد تا حدود یه ربعی که دستگاه وکیوم کار میکرد.بعد موقع باز کردن گاز کمپرسور برای اینکه تو مدار جریان پیدا کنه ظاهرا یادش رفته بود شیر برگشت رو ببنده و من دیدم که در حدود شش هفت ثانیه ازش گازی با صدا خارج شد و دستپاچه شد و شیر رو بست وقتی اعتراض کردم که سهل انگاری کردی و گاز 410 رو تخلیه کردی گفت این کار باقیمونده هوای تو لوله های رو خارج میکنه و مفیده !!! گفتم اگر هنوز هوا داخلشه پس چه وکیوم کردنی بود ! حالا با این زمان شش هفت ثانیه تخلیه گاز آیا نیاز به شارژ مجدد داره ؟!! آسیب به کمپرسور یا مصرف برق بیشتر ؟!نظر کارشناسیتون رو بفرمایید.ببخشید طولانی شد.

    • سلام
      قطع به یقین باید فشار گاز توی پیک گرما اندازه گیری بشه .
      6-7 ثانیه زمان کمی نیست
      و مورد بعدی منظورتون از شیر برگشت . مهره لوله برگشت هست؟؟
      چون شیر در حالت استاندارد اولیه بسته هست و بعد از نصب لوله ها و و کیوم باید باز شود

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    من یک کولر گری ۲۴۰۰۰ نصب کردم که علاوه بر لوله خودش ۵ متر لوله اضافه شد ولی نصاب گاز اضافه شارژ نکرد و گفت نیازی نیست در صورتیکه من خوندم به اضای هر متر باید ۲ گرم اضافه شه..به نظرتون چکار باید کنم؟؟

    • باسلام بله حق با شماست
      دوست عزیز نصاب باید دستگاه رو مورد شارژ گاز تکمیلی قرار میداد.
      با ایشون تماس و ازشون درخواست خدمات رو داشته باشید.

  • سلام دوستان واسم سواله که توی کولرای با گاز R410 وقتی گیج رو باز میکنی اون یذره گازی که با بازکردن در میره آیا روی توازن گاز اثر میزاره یا نه؟

    • سلام
      خدمت شما دوست عزیز
      اگر این اتفاق چندین بار بیوفته، قطع به یقین روی عملکرد و راندمان سیستم تاثیر گذار خواهد بود.
      و پیشنهاد ما به شما برای کاهش مبرد ار دستگاه در زمان باز و بست شلنگ گیج از روی شیر سرویس:
      استفاده از شلنگ با کیفیت بالا هست(سریع سوزن عقب کشیده میشه و سوزن والف مسیر رو قطع میکنه)
      و مورد بعدی اینکه سعی کنید شلنگ رو در زمان لوود کمپرسور متصل و یا جدا کنید. یعنی زمانیکه کمپرسور روشن و زیر بار هست.
      چون در این زمان فشار نسبت به حالت خاموش نصف هست.

  • سلام ببخشید یه شیری چیزی نیست که گاز از دستگاه خارج نشوداگر هسته بیزحمت اسمش رو بگید

    • سلام دوست عزیز
      دقیقا متوجه منظورتون نشدم که فرمودید گاز از دستگاه خارج نشه…
      تو چه زمانی گاز از دستگاه خارج نشه؟؟؟
      تعویض کمپرسور؟؟

  • با سلام
    کولر من 36000 گری موتور اسکرول ایستاده با کندانسور 2 فن میباشد در ابتدا آمپر مصرفی کولر 15 الی16 آمپر بود متاسفانه بر اثر بر خورد شی تیزی به لوله کندانسور گاز آن خارج شد و سرویس کار اقدام به جوشکاری سوراخ 6 میلیمتری از روی لوله کرد وبعد از وکیوم وگاز گیری مجدد در حال حاضر کولر در حال استیبل 22امپر می‌کشد آیا علت ریزش جوش به دورن سوراخ وکاهش قطر مفید لوله میتواند باشد که به این شکل کمپرسور امپر می‌کشد یا مشکل از وکیوم دستگاه بوده (گاز r22)

    • سلام دوست گرامی
      شما از این موضوع اطمینان دارید که دقیقا بعد از انجام موارد تعمیر(جوش و شارژ…) گاز این افزایش شدت جریان صورت گرفته؟؟؟
      سوالم به این خاطر هست که در افزایش شدت جریان (آمپر) دستگاه موارد زیادی دخیل هست
      از تغذیه نادرست ولتاژ شروع میشه…….
      تا آخریم موارد عدم کیفیت و خلوص گاز،میزان و کیفیت روغن کمپرسور (در زمان تخلیه شدید گاز روغن زیادی از دستگاه خارج میشود)
      در هر ورت ایم مورد باید توسط سرویسکار و بررسی مواردی مثل:
      بررسی همزمان فشار رفت و برگشت در حین کار
      تست ولتاژ ورودی در حین کار
      دمای کمپرسور ،صدای کمپرسور (روغن)

  • سلام خدمت استاد وخسته نباشید من رادیاتور پانل داخلی سوراخ شده بود و تعویض کردم الان گاز ۲۲زدم ولی خنکی کولر خیلی خیلی کم شده لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    • سلام خدمت شما
      خرقه استادی به تن ما خیلی بزرگ هست و ما هنوز خودمون رو شاگرد میدونیم.
      با توجه بی اینکه فرمودید کویل رو جوشکاری کردید با ید تست بشه که مسیر جریان گاز داخل رادیاتور به مشکل بر نخورده باشه.
      مورد بعدی اینکه بعد از جوشکاری رادیات حتما مئار با R141 یا توزن شستشو و با ازت خشک شود
      وکیوم حد اقل نیم ساعت.
      فشار گاز هم چک شود.

  • سلام و عرض ادب
    ببخشید کولر تی سی ال ۳۰هزار دارم مدتی است ک اون سرمای قبل رو نداره تعمیرکار اوردم گفت فقط سرویس میخواد گازش رو چک کرد حدود ۶۵بود متاسفانه بعد از سرویس هم حس میکنم سرماش مثل قبل نیس و نکته بعد اینه که همه رادیاتور پنل داخلی به صورت یکنواخت سرد نیس.در ضمن دمای هوا بین ۵۰تا۵۵درجس اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    • سلام وقت بخیر
      این مورد که فرمودید همه قسمت های پنل یکنواخت سرد نیست رو چطور تست کردید؟؟
      آیا صدای جریان گاز (فش فش) از داخل پنل شنیده میشه
      البته برای دمای 55 درجه فشار 65 یه مقدار پایین هست و تا 70 الی 75 PSI مجاز هست (البته با توجه و بررسی مقدار مجاز آمپر MAX CURENT)
      و اینکه در نهایت باید تست تخصصی رو دستگاه صورت بگیره ( محاسبه سوپرهیت)

    • 90 درصد پنل های کولر تی سی ال همین مشکل رو دارند. به همین دلیل خنک دهیشون تقریبا نصف میشه و چند مورد دیدم که کمپرسورشون هم سوخته.
      من هم هنوز دنبال اینم که چرا یه قسمتایی از این پنل ها سرده و یه قسمتاییش گرم.

  • سلام وخسته نباشید کولر میستوبیشی دارم که توسط تعمیر کار ماهری تعویض و تبدیل به پیستونی نمودم همچین کولر خوب است اما مشکل اینکه کولر دقیقا دو ساعت کار که میکنه کلا کل کولر خاموش میشه باب بردیم تعمیر کار گفت مشکل نداره لطفا راهنمایی کنید ضمنا باید کولر ده چشمک میزنه در گوگل سرچ کردم می‌نویسم مشکل در سرما سازه فشار گاز کولر هم برروی ۷۰ میباشد راهنمایی کنید این شماره من است لطفا راهنمایی کنید۰۹۱۰۶۴۸۷۰۹۸

    • سلام خدمت شما دوست عزیز
      برای حل این مشکل باید ازلاعات بیشتر و تخصی تری ارایه شود
      بطور مثال آمپر دست/اه در حالت فول لود چقدر هست FLA
      مورد بعدی منظورتون از کل کولر خاموش میشه یعنی چی؟ یعنی مثل حالت قطع شدن برق کل دستگاه؟؟
      یا اینکه دستگاه روشن هست و کمپرسور قطع میشه؟
      این مورد باید بررسی بشه که برق تا ورودی کولر بصورت صحیح و با ولتاژ درست تغذیه میشه یا نه(مخصوصا نول چک شود)9

  • سلام وقت بخیر
    یه کولرگازی جنرال دارم 18000 هستش
    باد گرم میزد به سرویس کار زنگ زدم امد برام پنل و کندانسور رو شست و قبل شستن گیج وصل کرد که فشار رو 90بود بعد سرویس هم رو 90بودش که سرویس کار گفت ایرادی نداره .موقعی که سرویس کرد یه 1ساعت باد سرد زد دیگه نزد.میشه راهنماییم کنید

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      برای راهنمایی تون در این مورد حتما باید اطلاعات کافی رو ارائه بفرمایید
      سوال من این هستش که منظور شما از فشار ۹۰ روی خط ساکشن بوده؟؟؟
      و اینکه مقدار آمپر در زمان قبل از سرویس و بعد از سرویس چه تفاوتی کرده ؟؟و این که سابقاً سال گذشته و یا در سنوات قبلی دستگاه مورد شارژ گاز قرار گرفته و یا نه؟؟
      اینکه فشار ساکشن ۹۰ باشه بالا هست.
      اما این بالا بودن دال بر این نیست که گاز دستگاه زیاد و یا کم هست چون علت ها و دلایل مختلفی وجود دارد که باعث میشه فشار ساکشن بالا بره میتونه خرابی شیر برقی و یا معیوب بودن کمپرسور هم دلیل این علت باشد حتما باید از یک سرویس کار مجرب و متخصص استفاده کنید

  • با سلام میخواستم بدونم لوله پر فشار کولر گازی اسپیلت ۲۴۰۰۰ چند باید باشه با تشکر فراوان از زحمات شما

  • کولر اسپیلت پاناسونیک ۲۴۰۰۰ دارم موتورش جام کرد موتورو عوض کردم دیگه اصلا سرد نمیکنه گفتم شاید موتور کوچیکه رفتم یه موتور بزرگ پستونی گزاشتم روش بازم همونطور هست لوله کم فشار که به موتور وصله آب ازش چکه میکنه ولی باد داخل اصلا خوب نیست نظر شما چیه استاد عزیز

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      در تغییر کمپرسور کولر گازی باید حتماً دقت داشت که حداقل امکان همان کمپرسور فابریک با همان مشخصات و ظرفیت جایگزین شود
      به طور مثال زمانی که روی کولر گازی کمپرسور روتاری نصب هست و با مشکل مانند سوختن و یا جام کردن مواجه می شوید باید سعی کنید از نوع کمپرسور روتاری با همان ظرفیت استفاده کنید.
      اما اگر نوع کمپرسور رو بنا به دلایلی تغییر می دهید مانند پیستونی و یا اسکرال حتماً باید سایز و ظرفیت لوله مویی کولر گازی تغییر کنه چون اگر غیر از این باشه راندمان و کارایی کولر گازی شدیداً افت خواهد کرد در زیر لینک مطلب تعویض کمپرسور کولر گازی و توضیحات کامل در رابطه با لوله مویی رو براتون ارسال می کنم و در نهایت اینکه حتماً سعی کنید مطلب آموزش سوپرهیت و اندازه گیری سوپرهیت کولر گازی رو مطالعه کنید.

      https://fadaksarma.com/%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d9%85%d9%88%db%8c%db%8c-%da%a9%d9%88%d9%84%d8%b1-%da%af%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%b9%d9%88%db%8c%d8%b6-%da%a9%d9%85%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%88%d8%b1-%da%a9%d9%88%d9%84/

  • سلام. اسپیلت30000 دارم موتورش سوخته و تعمیرکار موتور رو تعویض کرده و به من گفت گازش 3.5 کیلو هست و پول 3.5کیلو رو از من گرفته ..ایا این حرفش درسته.. در ضمن کولر گازی مارک میتسوبشی هست. ممنون

    • سلام جناب احسان
      باید مواردی مثل طول لوله کشی و کیفیت گاز رو در نظر داشته باشیم.
      3.5 کیلوگرم گاز برای دستگاه 30000 یکم زیاد بنظر میرسه .
      در رابطه با قیمت هم باید برند و نوع گاز مشخص بشه
      بطور مثال قیمت یک سیلندر گاز 22 از 1200 شروع میشه تا 3.5 میلیون تومان.

  • سلام ما یه داکت گدمن داریم که رو شارژ گازش عدد ۴۰ زده این یعنی چه میزان گاز باید زد نوع گاز r 22 میباشد ممنون…

    • سلام خدمت شما
      جناب کاوندی من دقیقا متوجه منظورتون از رو شارژ گازش عدد 40 زده نشدم.
      اما بطور معمول و استاندارد در دمای بالای 35 درجه فشار گاز دستگاه داکت گودمن (کمپرسور پیستونی ) فشار 60 الی 70 psi رو باید داشته باشیم.

  • سلام
    کولر اسپلیت ۲۴ اجنرال دارم. سرویسکار اوردم شستشو داد و دوباره نصب کرد اما خنکی باد مثل قبل سرویس نیست. احتمال دادم گازش کم شده دوباره سرویس کار اوردم سرگاز بزنه اما گیج زد گفت گازش به اندازه هست.به نظرتون مشکل چیه؟ میتونه از لوله مویی باشه؟

    • سلام دوست عزیز
      زمانی که کولر اسپلیت 2 تکه جهن
      ت سرویس و یا تعمیر از هم جدا میشه در زمان نصب مجدد حتما باید یک سری اصول و قواد رو رعایت کرد
      مانند
      جلوگیری از ورود هوا و یا ذرات خارجی و گرد و خاک حتی هوای موجود در محیط(وجود رطوبت نسبی در هوا)
      وکیوم کامل مدار
      تست فشار برگشتی گاز
      تست آمپر(شدت جریان)

      اما موردی که شما عنوان فرمودید(گرفتگی لوله مویی) اگر سرویسکار مراجعه کرده و فشار گاز رو بررسی کرده حتما باید متوجه این مورد میشده.
      بعید میسرسه این مشکل وجود داشته باشه
      احتمال کمبود گاز بیشتر هست.
      باز هم حتما باید موارد بررسی شود.

  • سلام خسته نباشید آیا میشه از مقدار گازی که کولر نیاز داره فهمید که کولر چه نوع موتوری داره؟ یه کولر اوجنرال پنجره ای 24 هزار کنترلی هست که رو اون برچسپ جلو زده 1350 گرم گاز r22 از این میشه فهمید موترش روتاری هست یا پیستونی ؟

    • سلام دوست عزیز
      خیر جرم و وزن مبرد نشانگر نوع و تیپ کمپرسور نمیتونه باشه .با توجه به مقدار آمپر اگرروی همون پلاک ثبت شده احتمالا متوجه بشید.
      کمپرسورهای پیستونی قطعا آپر بالاتری نسبت به نوع کمپرسور های روتاری دارند.

  • سلام و عرض ادب بنده ساکن اهوازم کولر گری 30 هزارg4 Matic مبرد R410a به تازگی خریداری و نصب کردم موقع نصب متاسفانه نصاب سهل انگاری کرده بود و مهره رابط 3/8 بین لوله توکار و اواپراتور رو آچارکشی نکرده بود و گاز کولر حدود 70 درصد کم شد بهرحال بعد از پیگیری بنده جهت نشت یابی حضور پیدا کرد و متوجه این موضوع شدیم و چون هزینه گاز گیری مجدد کولر به عهده خودش بود موقع گازگیری بیشتر گازی که به کولر اضافه کرده(طبق فشاری که گیج نشون میداد130) کپسول بصورت سروته نبوده و مایع کمی وارد کولر شده سوالم اینه به چه صورت میشه از فشار گاز کولر کم کرد و مجدد شارژ گاز (فقط مایع) انجام داد چون برخلاف فشاری که گیج نشون میده کولر سرما نداره(دمای اندازه گیری شده با ترمومتر لیزری از بلوور اواپراتور 8 سانتیگراد)پلاک فنی کولر 14 آمپر نرمال زده درحال حاضر کولر 13.5 آمپر جریان میکشه

    • با سلام خدمت شما
      یک سوال ؟؟؟
      این مقدار بقول شما 70% رو بصورت تکمیلی به دستگاه شارژ گاز انجام دادن؟؟؟ و یا بصورت اصولی کل گاز موجود در دستگاه رو تخلیه ، سیستم رو وکیوم و مجدد شارژ گاز انجام دادن؟؟؟
      در رابطه با شارژ گاز بصورت 100% مایع باید بگم که نه اگر سیلندر تکان خورده و در حالت ساکن نباشد هم قابل قبول هست و نیاز به تخلیه گاز و شارژ مجدد نیست.
      در رابطه با عدم بازدهی و راندمان پایین ،عواملی دیگری مانند کیفیت گاز،عدم تخلیه کامل گاز قبلی،شارژ گاز ناکافی و علل دیگری هم میتونه وجود داشته باشه و باید چک بشه.

  • سلام خسته نباشید یه کولر سی شش هزار جی ام کنوود دارم وقتی روشن میشه فیوزاصلی کنتور مخصوص خودش شصت امپر خیلی داغ میشه حتی هرچندماه سیم ها اتصال اکسیده میشه حتی اون سیم فازکه به کمپرسوروصل هستن مرتب بایدچک کنم و دوباره اتصال بزنم

  • سلام خسته نباشید استادیه کولر سی شش هزار جی ام کنوود دارم وقتی روشن میشه فیوزاصلی کنتور مخصوص خودش شصت امپر خیلی داغ میشه حتی هرچندماه سیم ها اتصال اکسیده میشه حتی اون سیم فازکه به کمپرسوروصل هستن مرتب بایدچک کنم و دوباره اتصال بزنم

    • سلام دوست عزیز
      در ابتدا استفاده از فیوز باظرفیت بالا کار بسیار اشتباه و خطرناکی هست.
      باید سعی کنید که فیوز مینیاتوری متناسب با ظرفیت دستگاه (50%) بالاتر از آمپر و شدت جریان واقعی استفاده شود(RLA)
      امکان آتش سوزی در قسمت مدار قدرت رو دارید
      در رابطه با ایراد دستگاه واضح هست که کولر اصطلاحا داره آمپر میکشه.
      پس بگردید و علت این جریان کشیدن کولر رو پیدا کنید.
      صحیح و سالم بودن کمپرسور (از لحاظ مکانیکی و الکترکی)
      خازن
      تمیز بودن کندانسور و عملکرد صحیح(دور برعکس)
      میزان گاز
      تغدیه ولتاژ درست دستگاه 220
      و ……

  • با سلام.
    من بر اساس اشتباه محاسباتی به جای ۷۵۰ گرم گاز ۱۵۰۰ گرم برای کولر تزریق کردم
    چه مشکلاتی ممکن است برای کولر پیش بیاد؟

    • با سلام
      پیامدهای شارز اضافه مبرد
      افزایش فشار روی کمپرسور بخصوص زمان استارت
      احتمال برگشت مایع به کمپرسور
      افزایش جریان(آمپر)
      و موارد دیگر هست.

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز نه نیازی به تخلیه نیست.
      میتونید روی همین میزان شارژ بفرمایید.

  • سلام و درود گودمن ۵ تن داریم تعمیر کار از خدا بیخبر گاز ۴۱۰ سرریز کرد و شروع شد ماجرای ما دستگاهدکمپرسورش به صدا افتاد یکی دیگه رو گفتم بیاد اومد کل روغن و گاز رو تعویض کرد و اول کاری دما تا فکر کنم ۸ میومد پایین دمای خروجی اواپراتور بعد رسید به ۱۲ سیزده و کارکرد زیاد کمپرسور و سرمای نامطلوب.ب دو داستان شک دارم اول فیلتر درایر که آسیب دیده وونیاز ب تعویض داره دوم گازی ک طرف زد ایسکون بود کهنه بود یکیش خیلی یکی دیگش نو بود شک به گاز بیکیفیت دارم الان خودم دم دستگاه وکیوم و گیج دارم قبلا گاز ماشین میزدم بنظرتون چکار کنم یه کپسول گاز بگیرم مجددگاز کنم؟

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      زمانی که این مورد پیش بیاد حتما حتما باید مدار شستشو بشه با مبرد R141 B روغن کمپرسور (با روش اصولی و صحیح) تخلیه و شارژ مجدد بشه.
      اما در رابطه با گاز ایسکون جزو بی کیفیت ترین و بهتره بگم آشغال ترین برند گاز هست.
      پیشنهاد من به شما تعویض روغن با کیفیت و اصلی + وکیوم (ترجیها توسط پمپ 2مرحله ای) + شارژ گاز با کیفت به مقدار کافی هست.
      کیفیت مبرد تاثیر مستقیم روی سوپرهیت و راندمان دستگاه داره.

  • سلام و درود برای نشت یابی یک سوراخ خیلی ریز در کویل کندانسور چند بار فشار لازمه اعمال کنیم من تا ۲۵۰psi زدم ولی چیزی نشون نداد بعد از هشت ساعت افت فشاری نبوده. میشه نتیجه گرفت که نشتی از جای دیگه بوده یا باید با فشار بالاتر امتحان کنم؟

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      بهترین زمان برای تست نشتی مدار 24 ساعت هست.
      فشار بین 200 الی 300 هم مناسب هست.
      البته اگر به قسمتی از مدار شک دارید . اول از همون قسمت شروع به تست کنید.

  • سلام و عرض ادب
    ببخشید خواستم بدونم کولر وست پوینت برای اهواز جواب گو هست؟ کولر وست پوینت 30000 برای متراژ ۱۷۰ متر ممنون

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      توجه داشته باشید
      معیار انتخاب برای خرید کولر گازی تو منطقه گرم سیر با ید تیپ و مدل کولر باشه
      منظور م این هست که کولری باید انتخاب کنید که مخصوص شرایط گرم و خشک خصوصا تا دمای کندانسور 60 درجه ساخته شده باشه.
      کولرها به 3 دسته از نظر کارکرد ساخته میشن
      T1
      T2
      T3
      دسته اول مناسب برای شرایط آب و هوایی سرد سیر(که بیشتر روی حالت گرمایش کارشده)
      دسته دوم معتدل
      دسته سوم گرم سیر و اصطلاحا حاره ای(که بیشتر روی کارکرد سرمایشی و دمای بالا کار شده)
      حالا جواب شما .شما باید دستگاهه انتخاب کنی که مختص شرایط آب و هوایی گرم و خشک باشه T3
      اما بصورت تجربی سعی کنید دستگاه های با کمپرسور پیستونی رو توی اولویت قرار بدید.

  • سلام . کولر وست پوینت ۲۴ دارم بعد از نشت یابی شارژ گاز انجام شد و در حالت خاموش ۲۵۰ و در حالت روشن حدود ۶۰ پی سی آی را نشان میدهد ،مشکلی ندارد؟ در ضمن دمای ۲۶ به بالا آف میکند و ۲۵ به پایین آف نمیشه . اگاز وسترون هم شارژ کردند. ممنون میشم راهنمایی کنید . از آبادان

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      مواردی که فرمودید اوکی هست و نرمال
      اما در رابطه با off کردن موتور باید مواردی از قبیل انتخاب ظرفیت درست کولر به نسبت متراژ منزلتون و همچنین شرایطی مانند دمای محیط آفتابخور بودن محل میزان و کیفیت عایق بودن دیواره ها و …… اشاره کرد.

  • سلام،خسته نباشید، برای شارژ گاز تکمیلی کولر اسپلت۳۰۰۰۰اوجنرال علاوه بر فشار گاز ،باید آمپر نرمال را در نظر گرفت یا آمپر ماکزیمم، منظورم اینه که پس از تکمیل شارژ گاز اگر کولر در حالت ماکزیمم استارت بشه باید چند آمپر بکشه ،نامی یا حداکثر؟

  • سلام
    اگه اشتباها گاز اسپلیت زیاد شارژ شده باشه و فشار لوله برگشتی و آمپر مصرفی بالا باشد.، چگون می توان فشار گاز کولر را کاهش داد؟ آیا می توان زمانی که کولر روشن است با وصل نمودن گیج منیفولد به لوله برگشتی و باز نمودن شیر مربوطه فشار را کاهش داد؟

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      در رابطه با زیاد بودن مقدار گاز کولر حتماً باید اطمینان حاصل شود و تنها به بالا بودن فشار مکش و بالا بودن شدت جریان و آمپر نباید اکتفاء کرد
      اما اگر تایید شود که گاز دستگاه زیادی و بیش از حد شارژ شده است بله می‌توان گاز را از قسمت مکش تخلیه و به حد نصاب استاندارد تنظیم نمود.

  • با سلام و خسته نباشید خدمت تیم خوب و پاسخگویی شما

    خواستم خدمتتون عرض کنم من یه کولر۱۲ هزار نصب کردم که ۱۷ متر لوله مسی برده برای محیط ۲۰ متری که مغازه درون پاساژ هست و موقعی که کولر روشن هست فشار برگشت موتور کولر روی ۵۵ هست آیا نیاز به گاز اضافه داره اگه داره چقدر نیاز هست و اینکه درب مغازه خیلی از مواقع باز هست میخواستم بدونم هم اینکه درب مغازه روی هم باشه بهتره یا اینکه کلا چفت باشه ممنون میشد راهنمایی کنید

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز بله درسته دستگاه که ۱۷ متر لوله به اندازه استاندارد آن اضافه میشه حتما باید شارژ گاز و در برخی موارد باید حتماً شارژ روغن نیز بهش اضافه بشه
      در رابطه با باز بودن درب مغازه هم بعضی وقتا به ناگزیر و ناچار می‌بایست کولر در همچنین شرایط کار بکنه که خب کارکرد دستگاه رو افزایش میده.
      اما اینکه فشار زیادی به کولر وارد بشه خیر

  • با سلام وخسته نباشید.من یه کولر گری اکسنت ۲۴ هزار اصلی گرفتم.نصاب وکیوم نکرد دستگاهو همینطوری شیرو باز کرد از اون ور که گاز بیرون امد شیرو بست.منم بعد از یکسال فهمیدم که وکیوم چیه.امسال یه سرویس کار دیگری اوردم .گازش رو خالی کرد وکیوم حدود ۲۰ دقیقه کرد.تو تابلو دستگاه ۱.۴۵۰ گرم گاز ۴۱۰ نوشته بود سرویس کار حدود ۱.۵۲۰ گرم زد و گازی هم که زد برندش اکسپرت بود. این مقداد اضافی مشکل ایحاد نکنه؟؟برند گاز خوبه یا بد؟؟ممنون میشم که کمکم کنین .از اذربایجان شرقی

  • سلام
    کولر ایران رادیاتور ۲۴۰۰۰ دارم بعضی از ظهرا که هوا خیلی گرم هست آمپر زیاد میکشه ودستگاه آورلود میکنه احساس میکنم گاز زیاد داره رو حالت خاموشی چند psiباید گاز داشته باشه؟؟؟؟ از من گیج آبی تو خاموشی به آخر گیج رسید البته تو حالت روشنی بعد از ده دقیقه ۱۱۰ رسیدلطفا مقدار گاز لوله برگشت تو حالت خاموشی را بفرمایید اسپلیت نو هست باتشکر

  • سلام و خسته نباشید
    داکت اسپلیت (جنس بانه ای هستش مثل اینکه) رو اخیرا کمپرسورش که سوخته بود را دادم عوض کردن قبلا پانسونیک 32 هزار بود الان کوپلند zr42 چینی هستش. نصاب بعد از جوشکاری به مدت 10 دقیقه وکیوم کرد (یک مرحله ای شنیدم به عنوان شستشو با گاز r22 که انجام نداد) بعد تا فشار 65 شارژ کرد تو دمای حدود 35 درجه محیط، ولی از او موقع هم یه صدایی مثل صوت کشیدن توی آپارتمان داریم و هم اینکه هر چند روز یکبار باد گرم میده که بعد از خاموش کردن و با تاخیر روشن کردن بهتر میشه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • سلام و خسته نباشید
    داکت اسپلیت (جنس بانه ای هستش مثل اینکه) رو اخیرا کمپرسورش که سوخته بود را دادم عوض کردن قبلا پانسونیک 32 هزار بود الان کوپلند zr42 چینی هستش. نصاب بعد از جوشکاری به مدت 10 دقیقه وکیوم کرد (یک مرحله ای شنیدم به عنوان شستشو با گاز r22 که انجام نداد) بعد تا فشار 65 شارژ کرد تو دمای حدود 35 درجه محیط، ولی از او موقع هم یه صدایی مثل صوت کشیدن توی آپارتمان داریم و هم اینکه هر چند روز یکبار باد گرم میده که بعد از خاموش کردن و با تاخیر روشن کردن بهتر میشه، سرمایش هم کمتر شده. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • در رابطه با انتخاب ظرفیت کمپرسور به گمان من یک اشتباهی رخ داده و ظرفیت کوپلند اسکرال زد ار ۴۲ توان برودتی ۳۶۰۰۰ بی تی یو رو با خودش داره اما شما می فرمایید کمپرسور پاناسونیک شما ۳۲۰۰۰ بوده این مورد اول
      در رابطه و مورد دوم حتماً باید زمان وکیوم حداقل ۴۰ دقیقه باشه.
      مورد بعدی صدای سوت کشیدن میتونه به خاطر همین افزایش ظرفیت کمپرسور حجم جابجایی باشه و حتماً باید قسمت عامل انبساط لوله مویی که داخل یونیت داخلی، اکسپنشن، لوله مویی، او فیس بررسی بشه و همین امر میتونه دلیل بر این باشه که فشار خط رفت و همایش ما بالاست و کمپرسور جریان زیادی میکشه و باعث میشه پس از مدت کار کردن دستگاه اورلود کنه و این که شما میفرمایید دستگاهش مدتی خاموش میشه و دمای سیم‌پیچ کم شود و کلید مجدد وصل میشه میتونه در این رابطه صدق کنه اما حتماً باید توسط یک تکنسین ماهر و مجرب مورد تست و بررسی قرار بگیرد

  • با سلام وعرض ادب. سال ۹۹ کولر کری اکسنت ۲۴ هزار گرفتم. نصاب وکیوم نکرده بود.گفتن که کمپرسور میسوزه و امپر میکشه.امسال یا سردیس گار دیکه اوردم .گازشو خالی کرد ۲۰ دقیقه وکیوم کرد گاز r410 زد مارکش expert اوسپرت بود . ۱.۴۵ تو تابلو مشخصات کولر نوشته بود ولی تقریبا ۱.۵ کیو زد . ایا ۵۰ گرم اشکال میکنه؟؟
    و اینکه نمیدونم از گرمی هواست یا کولر . احساس میکنم سرماش کم شده.
    گاز اکسپرت چطور گازس هست ؟ از ایسکون هن بدتره؟؟

    • سلام خدمت شما دوست عزیز
      بهتر بود زودتر این اصلاح رو انجام میدادید
      اما خوب .
      در رابطه با شارژ گاز بصورت وزنی بسیار روش درست و کاربردی هست.
      و اون 50 گرم هم هیچ اشکالی نداره.
      اما در رابطه با گاز اکسپرت باید بگم گاز جالبی نیست.گاز های بهتری تو بازار موجود هست.

  • سلام خسته نباشید
    چناچه کولر ۳۰هزار چنرال طرح لبخند بیشتر از حد استاندارد شارژگاز بشه چه اتفاقی ممکنه بیفته ؟؟
    ممتون از راهنمایی

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      فرقی نمیکنه چه برندی از کولر باشه.
      زمانی که شارژ گاز بیش از اندازه انجام بشه، طبیعتا به کمپرسور فشار میاد و همین فشار باعث میشه کمپرسور با اضافه جریان(آمپر) کارکنه.
      باعث افت راندمان
      و در نهایت سوییچ اورلوود عمل میکنه.

  • سلام کولر من جنرال ۳۰۰۰۰ لبخندی میباشد پارسال نصب کردم و خوب بود ولی الان ۱ هفته هست که احساس میکنم کولر زمانی بیشتری کار میکنه تا به دمای تعیین شده که ۲۴ هست برسه و مورد بعدی لوله بزرگ نزدیک کندانسور شبها برفک میزنه و کولر خیلی دیر روی فن میره ممنون میشم کمک کنید استاد

    • درود بر شما
      در رابطه با موردی که شما عنوان فرمودید باید یک سری از عوامل مورد تست و بررسی قرار بگیرد اولین که باید فشار گاز رفت و برگشت سیستم مورد بررسی قرار بگیرد مورد دومی که باید حتماً پنل کولر گازی مورد بررسی از لحاظ سرویس و نظافت انجام بشه

  • با سلام
    یه اسپیلت ۲۴۰۰۰جنرال رو چند روز قبل نصب کردیم..چندروز اولش حسابی سرد و خوب بود..منتها به مرور دیگه توانایی سرد کردن ساختمون رو نداره…هردو لوله ی اسپیلت بسیار سرد هستند،حتی یک شب لوله ی برگشت برفک زده بود…
    از پنل بیرونی نیز آب چکه میکنه همچنین از سراسر لوله های گاز)بعضی نقاطش)..
    فشارشم تست کردیم تقریبا ۶۵ بود یعنی نشتی نداشت و گاز پر بودش…
    احساس میکنم حجم و پرتاب باد کولر کم شده(اسپیلت نو میباشد)
    علت چی میتونه باشه؟
    متچکر

    • با سلام خدمت شما دوست و همکار عزیز
      در رابطه موردی که شما می فرمایید چندتا عامل باید مورد بررسی و تست قرار بگیره اولین موضوعی که خودتون هم به اون اشاره کردید، کارکرد صحیح موتور فن یونیت داخلی هست، اگر موتور فن کارایی و پرتاب درست رو نداشته باشه لوود اواپراتور پایین میاد و سوپرهیت شدیداً کاهش پیدا می‌کند
      و همین امر باعث میشه که لوله های برگشت یخ بزند اما در رابطه با اینکه میگین از کندانسور آب میریزه دلیلش همین یخ زدن قسمت اکومولاتور لوله برگشت هستش که اون قسمت یخ میزنه، آب میشه و یونیت خارجی چکه های آب داره
      مورد دوم
      اگر بتونید فشارخط رفت (خط مایع) را اندازه بگیرید خیلی به شما کمک خواهد کرد باید ببینیم فشار خطر رفت منظورم اینه که لوله مویی گرفتگی نداشته باشه.
      فشار باید بین 220 الی 250 باشه

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز همانطور که در مطلب راهنمایی آموزش شارژ گاز کولر گازی عنوان شده بهترین مورد برای شارژ گاز کولر گازی به صورت وزنی هست یعنی باید به مقداری که روی پلاک کندانسور دستگاه نصب شده به همون وزن داخل کولر گازی گاز شارژ میشه اما اگه مدنظر فشار برگشت گاز هست برای دما بین ۶۰ الی 70 psi مناسب می باشد

  • سلام یه کولر ۳۰ گری موتور بزرگ دارم بعد اولین سرویس خنکی قبل رونداره فشار گیج هم ۶۳ هست نشتی هم نداره ،دلیل کم بودن خنکی چی میتونه باشه ،نیاز به افزایش گاز داره اگر آره چقدر باشه دما تو شهر بندر عباس تقریبا ۴۰ درجه هست

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      اگر از عدم نشتی کولر گازی مطمئن هستید با دمای ۴۰ درجه کندانسور به نظر من فشار گاز برگشتی ۶۳ psi یه مقدار پایین هست برای درک موضوع حتماً باید مقدار سوپرهیت کولر گازی اندازه گیری بشه اما به صورت تجربی اگر کمپرسور شما از نوع پیستونی باشه باید فشار گاز شما بین ۷۰ الی ۷۵ درجه روی دمای ۴۰ درجه کندانسر اعمال بشه

  • سلام خسته نباشید خدمت استاد عزیز واقعا مطالب اموزنده و کاربردی هستند میخاسم ببینم
    فشار خط مایع در حالت خاموشی برای ۴۱۰ و۲۲چثدر باید باشه

    • با سلام و تشکر از شما فشار خط مایع رابطه مستقیم با دمای محیط داره علی الخصوص در حالت خاموشی اما به طور متوسط در دمای ۳۵ الی ۴۰ درجه محیط فشار ختم آیه برای گاز ۲۲ بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ psi و برای گاز ۴۱۰ بین ۲۴۰ ۲۸۰ باشد

  • سلام استاد

    برای تست فشار گاز کولر سانترال توسط گیج مونیفولد ، کولر باید در حالت روشن باشد یا در حالت خاموشی ؟

    و اینکه برای اندازه گیری فشار گاز از روش امپرگیری بهتر است یا گیج مونیفولد ؟

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز برای تست فشار و اندازه گیری باید حتماً دستگاه روشن باشد تا فشار ساکشن ودیسچارج کمپرسور به ما نشان داده شود
      در رابطه با شیوه شارژ گاز دستگاه همانطور که در مطلب عنوان گردید بهترین حالت به صورت وزنی می باشد
      اما در صورت عدم داشتن تجهیزات و ترازو از روش فشار و آمپر به صورت ترکیبی هر دو توصیه می شود

  • سلام و عرض ادب
    یه کولر گازی اسپلیت 12 ولت روی ماشینم که ون هست نصب کردم
    متاسفانه هیچ پلاک فنی برای مقدار گاز نداره
    فروشنده هم اطلاع فنی نداشتن و ففط مبدونستم گاز 134 لازم هست
    یک خدمال کولر مقدار به گفته خودشان 800 گرم گاز زدن توی مدار اما الان بنظر من سرمایش کافی نیست
    چطور میشه بدون داشتن پلاک و مشخصات فنی متوجه شد چه مقدار گاز برای این مدار کافی هست. متاسفانه در شهرمون کسی رو نتونستم پیدا کنم که بتونه این مورد رو حل کنه
    پیشاپیش ممنونم

    • درود بر شما زمانی که شما اطلاعات روی سیستم برای مقدار شارژ گاز ندارید میتونید از شیوه فشار گاز در قسمت برگشت فشار پایین اندازه گیری کنید معمولا فشار برگشت باید بین ۲۸ الی ۳۰ psi باشه.

  • سلام و خداقوت
    ممنون از سایت بسیار خوبتون
    من اهواز زندگی میکنم.کولر گازی گری ایستاده ۵۰ هزار مدل T2-MATIC با موتور پاناسونیک دارم به دلیل نبودن محل نصب کندانسور بیرون در نزدیکی کولر،نصاب مجبور شد کندانسور رو بالای پشت بام نصب کنه و ۲۵ متر لوله کشی به صورت عمودی انجام داد. نصاب اولیه یک کیلو گاز اضافه کرد و کولر خوب کار میکرد و حسابی سرررد میکرد تا اینکه بعد از یه تابستون کمپرسور از فشار افتاد و نمایندگی کمپرسور رو تعویض کرد و بعد سیکل رو با توزن+گاز ازت شست و داد. و بعد از نیم ساعت وکیوم کردن حدود ۶ کیلو و ۹۰۰ گرم گاز R410 بهش زد(گاز اولیه حک شده روی دستگاه ۴.۷۵کیلو است) یعنی ۲ کیلو گاز بیشتر زده حالا کولر خنکی داره اما مثل قبل سرررد نیست.
    لوله مسی برگشت حسابی سرده و اصطلاحا عرق میکنه و فشار گاز کولر هم روی ۱۴۸ عه.
    مشکل از کجا میتونه باشه؟
    آیا این متراژ لوله کشی (۲۵متر) خارج از استاندارده؟
    ممنونم از لطفتون که پاسخ میدید

    • درود بر شما
      متراژ 25 متر بصورت عمودی، حتم به یقین باعث بروز ایرادات تو سیستم میشه،
      کما اینکه شایع ترینش آسیب دیدن کمپرسور هست که، متاسفانه براتون هم اتفاق افتاده.
      دقت داشته باشید که بعد از بروز هر اتفاق و آسیبی که به کولر گازی وارد میشه قبل از اینکه اقدام به رفع اون قطعه و تعویض مراجعه کنند. اول باید در جستجو و یافتن علت و دلیل اون ایراد باید بشیم.
      زمانی که یونیت کندانسور در ارتفاع خیلی بالاتر است یونیت داخلی کولر گازی نصب میشه به ازای هر ۶ متر حتماً باید از اول تراپ (تله روغن) استفاده بشه.
      در صورت عدم نصب بیت رپ با استفراغ روغن از قسمت کندانسور و به طلا افتادن تمامی روغن کمپرسور در داخل یونیت داخلی میشه و همین امر سبب میشه که کمپرسور بدون روغن کار کنه و در معرض ایرادات مکانیکی و در نهایت سوختن قرار بگیرد
      در قسمت دوم این که می فرمایید باز خورده و سرمایه قبلا نداره یکی از احتمالات میتونه این باشه تمامی روغنی که از یونیت قبلی به پایین حرکت کرده در داخل اواپراتور شما انباشته شده و به صورت یک عایق یک فیلم عایق عمل می‌کند و باعث عدم تبادل سرما در داخل یونیت می شه و همین امر سبب میشه که به صورت مایع و سوپرهیت پایین به قسمت کمپرسور گاز برگشت کنه با دمای پایین

  • سلام – گازهای ترکیبی مثل 410 را نمیتوان سرگاز زد – باید کلا خالی شود و دوباره به اندازه شارژ شود.

  • سلام نه عزیزم
    پلاک دستگاه 13 رو گفته آمپر نامی است که دستگاه تو بهترین شرایط داره کار میکنه و 19.5 هم حداکثر جریانی که میتونه عبور بده
    حالا بسته به شرایط محیطی طوری باید دستگاه نصب بشه که همون 13یا 14 باشه وگرنه هر چی بالاتر عمر دستگاه گاهش میابد و این مشخصه به کارشناسی برای تشخیص این دستگاه مناسب با متراژ این دستگاه باشه، موقعیت جغرافیایی و محل کندانسور که از ظهر ساعت یک تا 6 بعذاظهر در نور مستقیم آفتاب نباشد
    کابل قدرت دستگاه متناسب و تلفات نداشته باشد
    اگر این مشخصها رعایت شده ولی هنوز آمپر میکشد
    مبرد در سیکل دچار نوسان میباشد و باید دستگاه چکاب شود اول هم لولهای مویین و بعد هم شیرهای سرویس و کل سیکل

  • سلام جناب فیروزی
    میخواستم بدونم فشار گاز ۲۲ و ۴۱۰ در حالت گرمایش روی گیج چند باید باشه.؟؟(زمانی که گیج به شیر سرویس لوله بزرگ.که در حالت گرمایش لوله رفت هست)

    • درود خدمت شما همکار گرامی
      فشار مبرد در دستگاه‌هایی که با مبرد r۲۲ کار می‌کنند در حالت گرمایشی و هیت پمپ بین ۲۸۰ الی ۳۵۰ PSI

      و در سیستم هایی که با مورد r۴۱۰ کار می‌کنند ۴۰۰ الی ۵۰۰ PSI می باشد

  • با سلام یه سوال داشتم در زمستان زمانی که روی حالت گرمایش دستگاه روشن است گاز ۲۲ و ۴۱۰ هر کدام در چه فشاری فن یونیت خارجی on و off میشود با تشکر

    • با سلام خدمت شما همکار گرامی
      خاموش و روشن شدن فن یونیت خارجی ارتباط مستقیم با فشار و نوع مبرد نداره و فرمان on, off مرتبط با مقدار اهمی هست که سنسور پایپ داخلی به برد داده و برد طبق پردازش و برنامه ای تعریف شده می باشد، این فرمان رو صادر می‌کند.

      • آیا اهم سنسور بر اساس دمای لوله تغییر نمیکند؟ و فشار و دما رابطه مستقیم با هم دارند
        به نظرم در یک فشار خاص باید فن خاموش و روشن شود

  • فشار گاز r134 دیسشارژ و ساکشن یک کمپرسور نیمه بسته اسکرو رفکامپ src-s133 در سیستم اچ وک، باید چقدر باشد؟ اگر دمای محیط 35 درجه در نظر بگیریم.

  • با سلام خوبی ببخشید میپرسم من کولر گازی فوجی 30000مدل T1 هسته برای زابل خوبه من خریدم ولی نفهمیدم این نمونه مدلهای رو راهنمایی کنید ممنون میشم

    • با سلام خدمت شما
      مناطق از نظر شرایط آب و هوایی و دما به 3 دسته اصلی تقسیم میشن
      T1 سردسیر
      T2 معتدل
      T3 گرمسیر
      حالا ببینید کولری که گرفتید متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه هست یا نه.

  • سلام وقت بخیر خدمت مهندس بزرگوار اقا بنده یک کولرایوولی ۳۶هزار موتور پیستونی گاز ۲۲رادیات طلایی برای خوزستان بوده وموقع نصب کردن وروشن کردن کولر فشار گاز روی درجه ۵۵بود خواستم ببینم ایا طبیعیه یا باید اضافه بشه ایا عادیه خطری نداره یا باید اضافه بشه چقدر اضافه کنم بهش ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • سلام.کولر۳۰۰۰۰ اوجنرال اینورتردارم.با گاز۴۱۰.
        اولا که نشت گازدارد که تازگی متوجه شدم چون اتصالات لوله ها با کمپرسور چرب شده. و بعدش که فشارسنج زدیم روی۸۰بود.
        دوما کولر را که روشن میکنم بعدازنیم ساعت فعالیت از پنل یا همون اسپلیت داخل آب ریزی میکند. که چندبار تمام مسیر خروجی آب ناودانی ها و نمدی و… چک شده.
        مشکل از کجاست؟؟ باتشکر

        • سلام خدمت شما
          خوب بحٍ نشتی که مشخص هست
          اول اقدام ب نشتی یابی کنید(آب و کف یا دستگاه نشتی یاب)
          دوم موارد رفع نشتی(تعویض پرچ،تعویض مهره و یا جوشکاری + تست نشتی مجدد با گاز ازت)
          وکیوم و شارژ گاز استاندارد.

          اما در رابطه با آبریزی
          باید پنل رو باز کنید و تمامی مسیر های خروجی آب رو از قسمت پشت (کارتر پشت) رو شستشو بدید.
          همینطور کل قاب رو بازدید کنید که ترک و یا شکستگی نداشته باشه

  • با سلام خدمت شما
    یک داکت اسپلیت ال جی ۲۴هزار دارم. طبق جدول دما و فشار.باید فشار کولر ۶۰ psi میبود شروع به شارژ کردم که فشار در حالت خاموش ۱۴۵psi و در حالت روشن کولر ۵۲ psi بود وقتی شروع کردم(آمپر ۱۰.۶بود) به شارژ گاز حدودا ۳۵۰ گرم گاز تزریق کردم. ولی نه فشار بالا میرفت نه آمپر زیاد میشد. دلیلش رو خواستم بدونم. او همه گاز چی شد.

  • سلام
    داکت اسپلیت ال جی ۲۴ هزار دارم.طبق جدول دما فشار r22 باید فشار ۶۰psi میبود. که تست کردم و ۵۳پام درحالت روشن و خاموش ۱۵۰psi بود. شروع به اضافه کردن گاز با کپسول های یک کیلویی کردم حدودا ۴۰۰ گرم گاز زدم ولی بازم فشار ثابت روی ۵۲ موند آمپر قبل و بعد از گاز گیری و حتی حین گاز گیری تقریبا ثابت و ۱۰/۶ آمپر رو نشون میداد. میخاستم بدونم چرا اینجوری شد. ۴۰۰ گرم گاز کجا رفت.

    • سلام
      ببینید دوست عزیز برای همین هست که میگیم برای شارژ گاز کولر حتما از روش های اصولی و استاندارد بهره بگیرید.
      برای شارژ مبرد به سیستم هیچ مقاله و مطلبی ارایه نشده که حتما فشار ساکشن باید روی 60 باشه.
      زمانی هست که فشار 50 PSI زیاده و در شرایطی دیگه 65 هم کم هست.
      این تنظیمات اگه قرار باشه بصورت اصولی و عالی باشه باید تنظیم سوپرهیت و سابکول رئ اندازه گیری بفرمایید
      آموزش تنظیم سوپرهیت
      https://fadaksarma.com/%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%88%d9%be%d8%b1-%d9%87%db%8c%d8%aa/

  • سلام
    کولر گازی ۱۹۰۰۰ سوپرا موتور پیستونی دست دوم خریدم،گاز خالی بود و تعمیرکار اعلام کرد فشار موتور رو گرفته روی ۴۰۰ بدون تخلیه هست و گفت خوبه گازگیری کرد الان هم خوب کار میکنه ،خواستم بدونم فشار ۴۰۰ فشار خوبی هست یا کمپرسور ضعیف هست؟؟؟

  • سلام
    کولر گازی ۱۹۰۰۰ سوپرا موتور پیستونی دست دوم خریدم،گاز خالی بود و تعمیرکار اعلام کرد فشار موتور رو گرفته روی ۴۰۰ بدون تخلیه هست و گفت خوبه گازگیری کرد الان هم خوب کار میکنه ،خواستم بدونم فشار ۴۰۰ فشار خوبی هست یا کمپرسور ضعیف هست؟؟

  • سلام
    کولر گازی ۱۹۰۰۰ سوپرا موتور پیستونی دست دوم خریدم،گاز خالی بود و تعمیرکار اعلام کرد فشار موتور رو گرفته روی ۴۰۰ بدون تخلیه هست و گفت خوبه گازگیری کرد الان هم خوب کار میکنه ،خواستم بدونم فشار ۴۰۰ فشار خوبی هست یا کمپرسور ضعیف هست؟؟

  • سلام
    کولر گازی ۱۹۰۰۰ سوپرا موتور پیستونی دست دوم خریدم،گاز خالی بود و تعمیرکار اعلام کرد فشار موتور رو گرفته روی ۴۰۰ بدون تخلیه هست و گفت خوبه گازگیری کرد الان هم خوب کار میکنه ،خواستم بدونم فشار ۴۰۰ فشار خوبی هست یا کمپرسور ضعیف هست؟؟

  • باسلام . ببخشید متراژ لوله هر چه بیشتر باشد .مثلاً 8متر .باید به غیر از اون 65 psa باید بیشتر شارژ گاز کنیم .لطفاً راهنمایی بفرمایید

    • با سلام
      بله به متراژ بالاتر از استاندارد که داخل دستگاه لوله قرار داده شده اگر لوله اضافه شود باید گاز و روغن هم شارژ شود
      البته 1 الی 3 متر رو میشه نادید گرفت

  • سلام وقتتون بخیر
    بزرگوار من کولر گری ۳۰ هزار دارم
    درجه کنترل کولرم تنظیم کردم روی ۲۰ ولی متاسفانه کولرم نمیتواند خنک کند نهایت دمایی که میرساند ۲۴ درجه است(با تنظیم کردن دمای کولر برای نشان دادن دمای محیط) و کولر به حالت فن نمیرود اصلا،
    ماه پیش کولر سرویس شده و سرگازم زدن ولی بیفایده بوده
    لازم ب ذکر است این کولر سال اول و دوم نمیشد دماش به ۲۲ رساند از سرمای زیادش
    ممنون میشم راهنمایی کنید و ایا گاز کولر کلا تعویض کنم و گاز جدید بزنم فایده ای دارد؟
    بوشهرم

    • با سلام خدمت شما
      مطمعنا با افزایش عمر دستگاه راندمان اون هم کاهش پیدا خواهد کرد.
      اما مواردی که شما فرمودید درسته.
      یک تکنسین خوب باید در ابتدا کولذ رو بصورت جنرال سرویس کنه یعنی یونیت داخلی رو باز کرده دمونتاژ و با کارواش و مواد شستشو بده و مونتاز مجدد
      یونیت خارجی هم به همین صورت .
      بعد بصورت اصولی و وکیوم دستگاه رو نصب کرده و در صورت نیاز شارژ گاز استاندارد(گاز در جه 1)

  • با سلام بنده کولر میتسوبیشی ۳۰۰۰۰ دارم که تازه موتور تعویض کردم و همون موتور فابریک رو براش گذاشتم ولی متاسفانه بعد از دقیقه کار کردن موتور و فن بیرونی با هم خاموش میشن و بعد از دو دقیقه دوباره شروع به کار میکنند البته دمای داخلی رو روی درجه های مختلف هم گذاشتم و حتی سنسور ترموستات هم عوض کردم ولی مشکل رفع نشد و این چرخه ی خاموش و روشن شدن موتور و فن بیرون ادامه داره ممنون میشم راهنمایی کنید

  • با سلام علت آف کردن زیاد یعنی هر ۵ دقیقه یک بار کولر میتسوبیشی ۳۰۰۰۰ هزار بعد از تعویض کمپرسور و حتی تعویض سنسور دمای داخلی

  • سلام و عرض ادب
    کولرگازی ۳۰ هزار جنرال لبخند دارم. سال ۹۶ خریدم. راستش پلاک کنار تو آفتاب از بین رفته، دوتا سوال دارم. نمی دونم اون سری ها گاز ۲۲ می زدن یا ۴۱۰. تخصص خودم الکترونیک هست.
    ۱. امکان تعویض گاز r22 با r410 هست؟
    ۲. آیا با اضافه کردن یه اینورتر از برند ال اس با یه کنترلر می تونم تبدیل به اینورتر کنم یا خیر؟ چون کمپرسور ها که یکی هستن فقط گاز باید ۴۱۰ باشه. اینورتر هم حجم هم کلی تو شرکت دارم.

  • سلام و عرض ادب
    کولرگازی ۳۰ هزار جنرال لبخند دارم. سال ۹۶ خریدم. راستش پلاک کنار تو آفتاب از بین رفته، دوتا سوال دارم. نمی دونم اون سری ها گاز ۲۲ می زدن یا ۴۱۰. تخصص خودم الکترونیک هست.
    ۱. امکان تعویض گاز r22 با r410 هست؟
    ۲. آیا با اضافه کردن یه اینورتر از برند ال اس با یه کنترلر می تونم تبدیل به اینورتر کنم یا خیر؟ چون کمپرسور ها که یکی هستن فقط گاز باید ۴۱۰ باشه. اینورتر هم حجم هم کلی تو شرکت دارم.

    • سلام جناب مهندس عزیز
      امکان پذیر نیست به چند دلیل
      ساختار کمپرسور های اینورتر با کمپرسور های دور ثابت متفاوت هست و این فقط ظاهر کمپرسور هست که شبیه به هم هستن.
      خلاصه خدمتتون عرض کنم مشکل اصلی در برگشت مبرد (گاز) به کمپرسور هست برای خنک کاری سیم پیچ و قطعات زمانی که ما کاهش دور داریم طبیعتا کاهش و افت فشار ساکشن رو با خودش خواهد داشت . و در نتیجه افزایش دمای سیم پیچ کمپرسور و منجر به اورلوود و در نتیجه سوختن میشه.
      اما در کمپرسور های دور متغییر (اینورتر) تمهیداتی برای این مورد در نطر گرفته شده.
      حتی در تست و آزمایشاتی که خودم شخصا داشتم تو استفاده از سافت استارتر هم به مشکلاتی خوردم.

  • سلام وقت بخیر
    نظرتون در مورد اضافه نمودن روغن به کمپرسور کولر گازی با پمپ ویپکول دستی میخاستم.
    به نظر شما این کار صحیح است؟ یا باز کردن کمپرسور از مدار و تعویض روغن
    متشکرم

    • درود بر شما
      قطع ب یقین استفاده از پمپ شارژ روغن پیشنهاد میشه
      عدم برشکاری و جوشکاری -زمان -عدم تخلیه گاز-

      اما خب اگر ملزم به تعویض روغن هستید مجاب به جداسازی کمپرسور -تخلیه و شارژ روغن جدید خواهید بود

  • سلام وقت بخیر عرض ادب و احترام
    آیا اضافه کردن مکمل تزریقی جهت خنثی کردن اسیدیته روغن کمپرسور در کولر اسپیلت کار درستی است؟
    نصب فیلتر درایر جهت گرفتن رطوبت گاز R22 چطور ؟
    متشکرم

    • درود بر شما
      ابتدا بساکن باید علت اسیدیته شدن رو غن کمپرسور رو بدونیم
      اگر سوختگی کمپرسور قبلی باشه باید قبل نصب موتور جدید مدار شستشو داده شود
      معمولا داخل یونیت کندانسور یک فیلتر درایر عموما 10 الی 20 گرمی نصب هست
      اما خب نصب فیلتر درایر هم ضرری نخواهد داشت

  • سلام و خسته نباشی
    میخواستم بدونم نوع گازR22برای کدام کولرهای اسپیلت مورد استفاده هستن ۱۸ هزار ۲۲هزار یا قیره..
    اگه کمک کنین ممنون میشم

  • با سلام و درود؛
    کولر ۲۴۰۰۰ اوجنرال اینورتر خریداری شده از شرکت تهویه نیا برای جابجایی به محل جدید بعد از باز شدن توسط شرکت شستشو و سرویس شد و برای نصب در محل جدید نصاب توسط شرکت معرفی شد. بعد از نصب و روشن کردن. شاگرد نصاب مهره لوله باریک‌تر در محل کمپرسور رو برید و به گفته خودش سریع پیچ‌ها رو بسته. نصاب کولر رو روشن کرد و در حالت لود گاز رو جمع کرد، پرچ و مهره رو اصلاح کرد و بعد از وکیوم، دوباره گاز رو داخل سیستم فرستاد. اعتراض کردم که گاز نشت‌شده چی؟ گفت سریع شیر بسته شده و با نصب گیج در حالت لود فشار بالای ۱۲۰ رو نشون داد و گفت اوکیه. سوال اولم از اساتید اینه که آیا این کار اصولیه؟ سوال دوم اینکه کولر خنک می‌کنه و به ظاهر مشکلی نداره ولی با تنظیم دما روی ۲۴-۲۵ درجه و پس از پایین اومدن دور موتور، رطوبت محیط گرفته نمی‌شه و گاها تا ۳۰ درصد بالا هم می‌ره (رطوبت‌سنج دیجیتال دارم). در حالت فول لود حدود ۱۰ آمپر جریان می‌کشه و در حال دور کند به ۲/۵-۳ آمپر می‌رسه.
    دستگاه ۵ ساله خریداری شده و بسیار کم‌کار.
    من مشهد هستم و هوا در حال حاضر تا ۳۵ درجه گرم می‌شه و هوای داخل خونه ۲۷-۲۸ درجه می‌شه کولر رو روشن می‌کنیم. کمپرسور در پارکینگ نصب شده و طبقه دوم هستیم.
    ممنون می‌شم اگر ایرادی هست من رو راهنمایی بفرمایید.

    • با سلام خدمت شما
      در رابطه با خارج شدن گاز ازسیستم حق با شما هست و به هیچ وجه گازی از سیستم نباید خارج بشه.
      اللخصوص اگر گاز کولر شما R410 باشه که اگر اطلاع داشته باشید از گازهای ترکیبی هست و در صورت نشتی قطعا توازن این دو گاز بهم خواهد ریخت و در نتیجه افت راندمان و افزایش آمپر
      بهتر هست این موضوع به مرکز خدمات اطلاع رسانی و پیگیری شود.

  • سلام اقای فیروزی من یک کولر گازی وستینگ هاوس پلاک کولر گازی کنده شده نمیدونم چقدر گاز بزنم

    • درود بر شما
      مشخصات و پلاک کمپرسور رو چک و سرچ بفرمایید
      بعد از تشخیص بصورت سر انگشتی ب ازای هر تن (12000)
      ۷۵۰ گرم شارژ بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *