بارها شاید با این موضوع برخورد نموده اید که یک کنترل کننده دمای دیجیتالی خریده اید و همراه آن یک سیم بعنوان سنسور دمایی بنام Pt100 بشما تحویل داده اند. منظور از Pt100 چیست ؟
طبق قوانین فیزیک مقاومت الکتریکی یک جسم با دمای آن در ارتباط است، یعنی تغییرات دمایی باعث تغییر در مقاومت جسم می گردد. مقاومت الکتریکی بسیاری از مواد با افزایش دما افزایش می یابد و با کاهش دما نیز کاهش می یابد، عملکرد و مکانیسم کاری سنسور های دمایی مقاومتی مانند Pt100 (یا بطور کلی RTD) به همین صورت می باشد، به عبارت دیگر سنسور های RTD با اندازه گیری میزان مقاومت میزان دما را برای ما مشخص می کنند.
کلمه RTD مخفف Resistance Temperature Detector به معنی حسگرهای مقاومتی دما می باشد یعنی با اندازه گیری میزان مقاومت این سنسور می توان دما را اندازه گیری کرد.
سنسور های RTD از جمله سنسور های خطی در اندازه گیری دما به شمار می روند و سیگنال خروجی از این سنسور ها به صورت یک سیگنال مقاومتی می باشد. جهت اندازه گیری مقدار مقاومت، RTD در یک پل وتسون قرار می گیرد ، سپس مقاومت RTD با استفاده از روش های استاندارد به مقدار دمای متناظرش تبدیل می شود.
ویژگی های سنسور های RTD بستگی به نوع فلز به کار رفته در آن ها دارد و قالبا سه نوع فلز در ساخت این سنسور ها به کار می رود که عبارتند از پلاتین (Platinum)، مس (Copper) و نیکل (Nickel). فلز مورد استفاده در ساختمان RTD ها باید نقطه ذوب بالایی داشته باشید و همچنین در برابر خوردگی نیز مقاوم باشد. یکی از فلزهای مناسب برای ساخت RTD ، پلاتین است چراکه رابطه بین مقاومت و دما در این فلزات کاملا خطی می باشد. مس دیگر فلز مناسب برای RTD ها است اما رابطه دما و مقاومت در آن نسبتا خطی می باشد و دامنه اندازه گیری آن نسبت به پلاتین کمتر است. در ساخت RTD فلزهایی از قبیل نیکل و تنگستن نیز استفاده می شود ولی هر کدام یک سری معایب خاص خود را دارند و لذا در ساخت RTD مناسب ترین فلز پلاتین می باشد و RTD های استاندارد دارای مقاومت پلاتینی هستند. RTD ها قالبا در دو نوع معروف می باشند نوع Pt100 و نوع Pt1000. در واقع Pt علامت اختصاری عنصر پلاتین و ۱۰۰ معرف مقاومت فلز بر حسب اهم در دمای صفر درجه سانتیگراد می باشد.
سنسور های مقاومتی RTD در مدل های دو سیمه، سه سیمه و چهار سیمه موجود هستند. نوع دو سیمه به دلیل مقاومت مسیر دارای خطای بالایی است. نوع سه سیمه دارای خطا کمتری است و در نوع چهار سیمه به کلی مقاوم مسیر انتقال حذف میشود.

البته در کنار حسگرهای حرارتی از نوع Pt حسگرهای حرارتی از نوع NTC یعنی Negative temperature coefficient که در آنها با افزایش دما مقاوت کاهش پیدا میکند و حسگرهای PTC یعنی Positive temperature coefficient که در آنها با افزایش دما مقاوت حسگر افزایش میابد نیز وجود دارند که هریک تکنولوژی و مورد مصرف خاص خود را در صنعت دارند.

فدك سرما در كرج آماده ارائه خدمات در زمينه كولر گازي در تمام نقاط كرج ميباشد.

( تعمير و نصب انواع كولرهاي گازي . اسپيلت .آبسردکن . سرويس ، جابجايي ،شارژگاز،تعويض و نصب اسبيلت ،جابجايي،تعميرات الكتريكي ومكانيكي كولر گازي،نصب بايه ديواري و زميني،شارژ گاز،تعمير بنل،رفع آبريزي كولرگازي،تعمير و تعويض كمبرسور كولرگازي،رفع صدا و ارتعاش كولرگازي و …… روكار ،رفع آبريزي اسبيلت ، نصب پايتعمير و سرويس چيلر و سرد خانه در كرج و تهرانه زميني و ديواريَ تعمير و سرويس چيلر و سرد خانه در كرج و تهران…….)
جهت انجام سرویس چیلر،سردخانه، کولر گازی،داکت اسپلیت بصورت اصولی و دستگاه های مجهز و همچنین افراد متخصص و
متعهد می توانید با ما تماس بگیرید
آدرس دفتر:آزادگان،خیابان برغان،خیابان ساریخانی.
09127652048
02632403163
با مدیریت فیروزی

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *