آموزش چیلر کمپرسور اسکرو

آموزش چیلر کمپرسور اسکرو


آموزش چیلر کمپرسور اسکرو

یکی از انواع کمپرسور در سیستم تبرید تراکمی نوع اسکرو می باشد،اسکرو در لغت به معنای مارپیچ میباشد.کمپرسورهای اسکرو بر اساس اصل جابه جایی مثبت کار می‌کنند، که عنصر کلیدی آن یک جفت روتور مارپیچی یا حلزونی شکل است.

از شما دعوت میکنیم مقاله تعمیر چیلر در کرج را نیز مطالعه بفرمایید

کمپرسور اسکرو چگونه کار میکند؟

اساس کار کمپرسور اسکرو به این شکل می باشد، مبرد که به فاز گاز به داخل کمپرسور از قسمت مکش وارد شده و در فضای بین دو مارپیچ محبوس می شود و با چرخیدن و به گردش درآمدن اسکرو ها گاز به سمت جلو و همچنین متراکم شدن هدایت می شود.

کمپرسور اسکرو دارای دو نوع خشک (oil free) و روغنی (oil inject) هستند.آموزش چیلر کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو خشک:

در این نوع کمپرسور اسکرو همان‌طور که از نام آنها مشخص است کاملاً خشک بوده (oil free) و هیچ روغنی در آن وجود ندارد. این کمپرسور بدون روغن کاربرد فراوانی در صنایع دارویی و غذایی دارد به علت اینکه روغن به این کمپرسور اسکرو وارد نمی‌شود این مدل از کمپرسورهای اسکرو نمی‌توانند دور بالایی را تحمل کنند. حداکثر فشار را تا ۳ بار دارد یعنی هوای خروجی ۳ برابر هوای ورودی کمپرسور افزایش فشار می‌یابد.

کمپرسور اسکرو روغنی:

کمپرسور اسکرو مدل(oil inject) همان‌طور که از نام آنها پیدا است روغن به‌طور مداوم و پیوسته به برینگ‌ها و نیز خود پیچ تزریق می‌شود. مزیت کمپرسور اسکرو روغنی این است که روغن کمتر اصطحکاک می‌شود و درجه حرارت کمپرسور پایین می‌آید. این مدل از کمپرسور اسکرو می‌تواند به راحتی دور بالایی را تحمل کند و کارایی خیلی بیشتری در مقایسه با مدل کمپرسوراسکرو بدون روغن دارد و اکثراً فشار ۸ بار را دارند یعنی فشار هوای خروجی ۸برابر هوای ورودی است ولی گاهی این نوع کمپرسورها را تا فشار ۱۳ بار نیز می‌رسانند.آموزش چیلر کمپرسور اسکرو

این تیپ کمپرسور در صنعت برودت ،تهویه و تبرید کاربرد بالایی دارد

کنترل ظرفیت کمپرسور

کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو
کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو

کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو توسط یک پیستون و یک اسلاید والو صورت می گیرد،

که با به حرکت درآمدن ای و جلو و عقب رفتن اسلاید و ظرفیت و جابجایی کمپرسور تغییر می کند،اسلاید والو نیروی خود را از یک پیستون دریافت می کند و حرکت پیستون توسط فشار مثبت روغن و نیروی فنر جهت بازگشت پیستون تامین میشود.آموزش چیلر کمپرسور اسکرو فشار روغن در پشت پیستون توسط چهار عدد شیر برقی که روی بدنه کمپرسور اسکرو نصب شده،تامین می شود

اکسپنشن والو در سیستم‌های برودتی مجهز به کمپرسور اسکرو:

در سیستم هایی که از نوع کمپرسور اسکرو استفاده می شود حدالامکان باید جهت بالا بردن راندمان و افت ضریب خطای سیستم از اکسپنشن ولو های برقی استفاده شود

با توجه به تغییر ظرفیت کمپرسور که تاثیر مستقیم بر روی دبی حجمی مبرد در خط مایع دارد، اکسپنشن باید عکس العمل متناظر و مناسب در جهت تامین و تغذیه اواپراتور ، و همچنین تنظیم سوپرهیت خروجی اواپراتور انجام دهد.آموزش چیلر کمپرسور اسکرو

که این عمل در اکسپنشن ولو های الکتریکی با راندمان بالاتری صورت می گیرد

اکسپنشن الکتریکی کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو
اکسپنشن الکتریکی کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو

روغن کمپرسور اسکرو

توجه داشته باشید که روغن در کمپرسور اسکرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد

و عدم استفاده از روغن استاندارد و توصیه شده توسط کمپانی موجب صدمات و خسارت های شدیدی به کمپرسور می شود.

روغن کمپرسور اسکرو با توجه به نوع مبرد و جایگاه روغن در کمپرسور متفاوت می باشد

جایگاه روغن در کمپرسور در دو قسمت ساکشن و دیسچارج می باشد

عموماً روغن در کمپرسورهای اسکرو در قسمت دیسچارج، تخلیه و قسمت فشار بالا و دما بالا می باشدآموزش چیلر کمپرسور اسکرو

به همین دلیل باید از ویسکوزیته بالا و استاندارد توصیه شده کمپانی استفاده شود.

روغن کمپرسور اسکرو
روغن کمپرسور اسکرو

کنترل روغن و همچنین دمای روغن در کمپرسور اسکرو از دو کنترلر استفاده میشود

سنسور اویل لول کنترل

و سنسور دمای روغن کمپرسور

کنترل سطح روغن کمپرسور اسکرو
کنترل سطح روغن کمپرسور اسکرو

نکته

روغن کمپرسور اسکرو تازمانیکه کمپرسور مورد تعمیر مکانیکی و یا سیم پیچی قرار نگرفته و یا زمانی که کمپرسور دچار روغن ریزی و نشتی نشده باشد نیازی به تعویض و شارژ روغن ندارد.آموزش چیلر کمپرسور اسکرو

 

آموزش پلاک خوانی کمپرسور اسکرو چیلر

آموزش پلاک خوانی کمپرسور اسکرو چیلر
آموزش پلاک خوانی کمپرسور اسکرو چیلر

 مزایا کمپرسور های اسکرو نسبت به کمپرسور های پیستونی

کمپرسورهای اسکرو در مصرف انرژی نسبت به کمپرسورهای پیستونی 25 الی 30 درصد از بازدهی بالاتری برخوردارند .

کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی از لرزش و صدای بسیار کمتری برخورداند .

کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی فضای کمتری را اشغال میکند .آموزش چیلر کمپرسور اسکرو

در کمپرسورهای اسکرو از قطعات متحرک کمی استفاده شده است و بیشتر قطعات بصورت استاتیک بوده و روغن نقش حامل هوا را دارد بنا براین در دستگاههای اسکرو استهلاک بسیار پایین است . بلعکس در کمپرسورهای پیستونی به جهت تعدد  قطعات متحرک از جمله رینگها – میل لنگ – شاتون – پیستون – سوپاپ – پروانه و غیره  و همچنین اینرسی حرکتی که در کمپرسورهای رفت و برگشتی  وجود دارد  علاوه بر لرزش و ایجاد صدا  دارای اتلاف بالای انرژی و استهلاک شدید و سایش در قطعات خواهد بود .

در کمپرسورهای اسکرو به جهت نصب سیستم خلاص و زیربار  (load / unload)  ، کمپرسور در زمانی که هوای مخزن به فشار مورد نظر میرسد  کاملاً توقف نکرده و به حالت بی باری میرود و با پایین آمدن فشار اتوماتیک از حالت بی باری خارج و هوا تولید مینماید  لذا میتوان از مخزنی باظرفیت پایین تر استفاده نمود . در صورتی که در کمپرسورهای پیستونی که قالبا سیسیتم خاموش و روشن ( on / off ) را دارند به جهت جلو گیری از تعداد خاموش و روشن شدن کمپرسور که موجب با لارفتن  هزینه برق و استهلاک است میبایست از ظرفیت بالایی از مخازن استفاده شود که متعاقباً مستلزم هزینه بالایی میباشد .

کمپرسورهای اسکرو در سایزهای بالای 2000 لیتر در دقیقه هزینه نگهداری کمتری را نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند .

چند دستگاه کمپرسورهای اسکرو را میتوان با تابلو سکوئنس بصورت شبکه به هم متصل کرده و سیاست بهینه سازی مصرف و انرژی را اعمال نمود .

در کمپرسورهای اسکرو کنترل فرایند تولید هوا  – نصب اینورتر و همچنین آگاهی از  وضعیت دستگاه بسیار کامل و ساده میباشد .

در کمپرسورهای اسکرو به علت وجود فن و رادیاتور خنک کننده روغن و هوا ، کمپرسور میتواند بدون توقف ساعتها به کار خود ادامه دهد .

در کمپرسورهای اسکرو به علت وجود فن خنک کننده مستقل  و سیستم افتر کولر  ، هوای خروجی به مراتب خنک تر از کمپرسورهای پیستونی بوده و مستعد رطوبت گیری خواهد بود .

کیفیت هوای تولید شده توسط کمپرسور اسکرو به مراتب بالاتر از کمپرسورهای پیستونی میباشد این کیفیت بیشنر مربوط به دما  هوای خروجی و مقدار روغن معلق در هوای خروجی میباشد . که با تعویض فیلترها در ساعات مناسب کیفیت هوای خروجی همچنان ثابت خواهد ماند .

در کمپرسورهای اسکرو به علت عدم وجود سوپاپ مکش و سوپاپ فرستنده ،  مشکلاتی همچون  رسوب گیری مجاری سوپاپها  و خرابی فنر و پولکهای صفحه سوپاپ  که متعاقباً  موجب پایین آمدن  عملکرد کمپرسور میگرند  بوجود نخواهد آمد .

در کمپرسورهای اسکرو به علت عدم وجود سیلندر ، پیستون و رینگ  مشکلات گشاد شدن سیلند  به جهت ساییدگی و استهلاک و متعاقبا بالا رفتن مقدار روغن در هوای خروجی وجود ندارد .

در کمپرسورهای اسکرو پدیده ضربه قوچی  کاملا از بین رفته است .

در کمپرسورهای اسکرو فضای مرده بین پیستون و صفحه سوپاپ  که موجب پایین آمده بهروری دستگاه میگردد وجود ندارد .

سیستم تابلو و کنترل در کمپرسورهای اسکرو بسیار پیشرفته و عواملی همچون فشار هوای خروجی – دمای دستگاه – کنترل جریان موتور اصلی – کنترل جریان فن – کنترل برق ورودی – ساعت کارکرد – ساعت خلاص  و بساری از عوامل  را زیر نظر دارد .

​معایب کمپرسور های اسکرو نسبت به پیستونی

کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی از قیمت بالا تری برخوردار هستند .آموزش چیلر کمپرسور اسکرو

​کمپرسورهای اسکرو در ظرفیتهای  پایینتر از   2000 لیتر در دقیقه هزینه نگهداری بیشتری  را نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند .

در ظرفیتهای  پایینتر از  500 لیتر در دقیقه هنوز کمپرسورهای پیستونی از مزیتهای رقابتی بالایی برخوردارند که میتوان به قیمت اولیه – هزینه نگهداری پایین – ساده بودن سیستم  اشاره نمود .آموزش چیلر کمپرسور اسکرو

در صورت عدم  رعایت تعمیر و نگهداری –  استفاده از روغن نامناسب  و  قطعات مصرفی غیر استاندارد دستگاه آسیب پذیر خواهد بود .

قالبا نیاز به اپراتور کار آزموده تری برای نگهداری دستگاه لازم است .

منبع تصاویر کانال شاختا.

با تشکر از مهندس جعفری.

با اطمینان و آرامش خاطر سرویس و تعمیر چیلر و سردخانه در کرج را به ما بسپارید.

ما سالهاست که در زمینه  سرویس و تعمیر چیلر و سردخانه در کرج فعالیت می کنیم و دارای سابقه کاری درخشان می باشیم و همیشه مورد اعتماد و رضایت مشتری بوده ایم.

 

متخصص ترین تعمیرکاران چیلر در کرج با ما کار می کنند

در صورت مواجهه با هر یک از مشکلات تعمیر در کرج که در زیر عنوان گردید جای هیچ گونه نگرانی و تحمل گرما و یا سختی نیست نیروهای فدک سرما دارای تخصص و مهارت در عیب یابی و تعمیرات می باشند انها در سریعترین زمان و با بالاترین کیفیت خدمات و دریافت اجرت طبق نرخ اتحادیه در سریع ترین زمان برای برطرف کردن ایراد داکت اسپلیت به محل شما مراجعه خواهند کرد.
فقط کافیست با فدک سرما تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *