کمپرسور دو مرحله ای چیست

کمپرسور دو مرحله ای
کمپرسور دو مرحله ای

 

کمپرسور دو مرحله ای چیست؟؟

در سیستم‏های برودتی که دمای تبخیر پایینی دارند به دلیل افزایش نسبت تراکم ، دمای دیسارژ کمپرسور فوق‏ال عاده افزایش یافته و توان مصرفی کمپرسور نیز افزایش میابد به همین دلیل در دماهای تبخیر پایین باید از تراکم دو مرحله‏ای یا به عبارتی از کمپرسورهای دومرحله‏ای استفاده کرد.

کمپرسور 2 مرحله با چه گاز هایی کار می کند؟؟

این کمپرسورها بطور عمده برای کار در دماهای تبخیر پایین با مبردهای R22 ، R404A و R507 طراحی شده اند. مهمترین مزیت این کمپرسورها این است که در صورت کارکرد با مبرد R404A امکان کاهش دمای اواپراتور تا -60°C وجود دارد .

کمپرسور 2 استیج-کمپرسور 2 مرحله ای چگونه کار می کند

این کمپرسورها تراکم گاز مکش شده از اواپراتور را طی دومرحله انجام می‏دهند . کمپرسورهای دو مرحله‏ای دارای دو نوع سیلندر هستند تعدادی از سیلندرها فشار پایین (LP) و یک یا تعدادی سیلندر هم فشاربالا(HP) هستند. به طور مثال کمپرسور دومرحله‏ای که دارای 6سیلندر است، 4 سیلندر LP و دو سیلندر دیگر HP است.

شکل زیر نمونه ای از کمپرسور دومرحله‏ای را نشان می‏دهد که دارای سرسیلندر LP و HP می‏باشد که داخل هر سرسیلندر تعدادی سیلندر قرار دارد . علت بیشتر بودن تعداد سیلندرهای LP اینست که گاز مکش شده از اواپراتور که وارد این سیلندرها می‏شود به دلیل اینکه فشار پایین دارد دارای چگالی کمتری بوده که در نتیجه دبی حجمی بیشتری دارد .گاز خروجی از اواپراتور وارد سیلندرهای LP شده و تا فشار میان‏مرحله (Interstage) متراکم می‏شود.

گاز متراکم شده از سیلندرهای LP تخلیه شده و باید وارد سیلندرهای HP شود و تا فشار تقطیر متراکم شود. گاز مبرد که تا فشار میانی متراکم شده قبل از اینکه وارد سیلندرهای HP شود باید خنک ‏کاری شود . برای خنک کردن گاز میان مرحله، مایع مبرد به گاز تزریق شده که با تبخیر مایع مبرد تزریقی، گرمای گاز میان‏مرحله گرفته شده و خنک می‏شود. گاز خنک شده وارد سیلندرهای HP شده تا فشار تقطیر متراکم و پس از تخلیه از کمپرسور به سمت کندانسور تخلیه می‏شود.

کمپرسور چیلر
کمپرسور چیلر
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *