هواساز چیست

هواساز
هواساز

هواساز چیست

هواساز (به انگلیسی: Air Handling Unit) (بطور اختصاری AHU) دستگاهی برای تامین هوای مطبوع و سالم با دستیابی به دما و رطوبت مناسب است. هواساز یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های تهویه مطبوع است که در مسیر چیلر و بویلر با کانال هوا قرار می‌گیرد. هواساز ها در صنایع مختلف نیز برای تولید هوای مورد نیاز با درجه و رطوبت مورد نظر به کار برده می‌شوند.

هوا ساز
هوا ساز

محتویات

اجزا

یک هواساز از اجزا و قسمت‌های زیر تشکیل شده‌است:

فن یا هواکش

فن یا هواکش، به عنوان یکی از اجزای مهم هواساز جهت جابجایی و جریان هوا در سیستم به کار می‌رود. بسته به نوع هواساز، امکان تعبیۀ فن و هواکش های مختلفی از جمله محوری، سانتریفوژ، فولی و… وجود دارد.

فیلتر

در دستگاه‌های هواساز از چندین لایه فیلتر استفاده می‌شود که عملکرد آنها به صورت زیر است:

برای تصفیۀ ذرات درشت تر از فیلترهای فلزی که قابلیت شستشو دارند استفاده می‌شود. در مراحل بعدی از فیلترهای هپا و اولپا که از جنس بوروسیلیکات و به ترتیب دارای قدرت جذب ذرات تا ۳/. میکرون و ۱۲/۰ میکرون هستند استفاده می‌شود.

کویل‌های گرمایش و سرمایش

کویل‌های گرمایش یا با آب داغ یا بخار آب کار می‌کنند یا الکتریکی هستند و کویلهای سرمایش با آب مبرد و یا یک ماده مبرد کار می کنند. کویل‌های سرمایش و گرمایش هواساز باید با استفاده از لوله کشی با چیلر و بویلر در ارتباط باشند.

رطوبت زن

فرایند رطوبت زنی به وسیله پاشیدن آب از افشانک‌ها یا شبکۀ بخار و عمل رطوبت گیری توسط کویل سرد انجام می‌شود.

تجهیزات کنترلی

شامل ترموستات یا گرماسنج برای تنظیم دما، تنظیم‌کننده‌های جریان هوا، رطوبت و غیره.

هواساز ایرواشر مخصوص سالن‌های پرورش قارچ

هواساز اساسی‌ترين دستگاه سالن‌های پرورش قارچ خوراکی در روش کشت مدرن است. تنظيم دما و رطوبت، دی اكسيد كربن و اكسيژن، همچنين شستشوی هوا و جلوگيری از ورود هوای آلوده به داخل سالن و البته سم پاشی خودکار و ايجاد توسط کویل‌های سرمایش مرتبط با یک پکیج خنک‌کن و یا یک چیلر، سرد می‌شود و یا توسط کویل‌های مرتبط با یک بویلر یا المنت‌های حرارتی گرم می‌شود.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *