در سيستم هاي حرارت مركزي شوفاژ، منبع انبساط وظيفه تنظيم فشار آب سيستم را بر عهده دارد و از افزايش و كاهش فشار آب در داخل سيستم جلوگيري مي كند. هنگام راه اندازی سيستمهاي گرم کننده مانند شوفاژ، آب داخل سيستم به دليل بالارفتن درجه حرارت منبسط شده و حجم آن زیاد می شود. این ازدیاد حجم در مخزن انبساط تخليه شده از بالا رفتن فشار سيستم جلوگيري مي كند و همچنين در موقع سرد شدن آب در سيستم، حجم آب منقبض شده و منبع انبساط با جبران كاهش حجم از ايجاد فشار منفي در سيستم جلوگيري مي كند. به اين ترتيب در سيستم هاي گرمايشي شوفاژ وظيفه حفظ تعادل فشار آب سيستم، بر عهده مخرن انبساط مي باشد. مخرن انبساط از نظر عملكرد به دو نوع باز و بسته تقسيم مي شود.مخزن انبساط بسته نيز چنانچه از اسم آن معلوم است به صورت بسته بوده و فشار آب در داخل آن در حد ارتفاع آب در سيستم تنظيم مي گردد و با تغيير دماي آب و در نتيجه انبساط و انقباض آب، فشار آب را در يك حد ثابت نگه مي دارد. اين نوع مخزن انبساط بطور معمولي در داخل موتورخانه نصب مي گردد ولي مي توان آن را در جاي مناسب ديگر نيز نصب كرد.

در مخزن انبساط باز، چنانچه از اسم آن پيدا است سطح آب مخزن به اتمسفر ارتباط دارد و فشار آب در داخل مخزن صفر مي باشد. در اين نوع مخازن سطح آب توسط يك شناور كنترل مي شود. در صورت بروز انبساط در حجم آب داخل سيستم، مقدار حجم آب افزايش يافته از طريق سرريز مخزن تخليه مي گردد و در موقع راه اندازي سيستم آب از طريق مخزن به داخل سيستم تزريق مي گردد. همچنين به هنگام خنك شدن آب داخل سيستم و انقباض آن، كاهش حجم آب سيستم را جبران مي كند. اين نوع مخزن در بالاترين نقطه سيستم نصب مي گردد. در اكثر پشت بام ساختمان ها مي توان يك مخزن انبساط بسته را ملاحظه نمود. براي بهره برداري از اين مخازن توصيه شده كه در طي سال در هر فصل حداقل يكي دو بار از منبع انبساط بازديد كرد و از سالم بودن اتصالات و بخصوص شناور آن اطمینان حاصل كرد.

در روش موجود نصب و بهره برداري از مخزن انبساط با توجه به اتصال لوله رفت و برگشت منبع انبساط به كلكتور رفت و برگشت، به طور طبيعي و بخصوص در زمان كار پمپ سيركوله، آب داغ به داخل مخزن انبساط ريخته شده و از طريق لوله برگشت به سيستم وارد ميگردد. اين كار باعث مي شود كه آب داخل مخزن انبساط هميشه گرم باشد. گرم بودن اين مخزن كه معمولاً در محوطه باز نصب مي گردد سبب اتلاف مقدار زيادي از انرژي سيستم مي گردد. مقدار اين اتلاف در صورتي که عایقكاري خوب نشده باشد بين %20 تا %25 است يعني حدود ربع انرژی مصرفي توسط مشعل فقط در اين نقطه از مخزن انبساط به هدر می رود.

  1. براي جلوگيري از اتلاف انرژي سيستم در منبع انبساط انجام اقدامات ذيل بسيار مفيد خواهد بود.
  2. تبديل منبع انبساط از نوع معمولي ايستاده به نوع ديواري و نصب آن در بالاترين نقطه داخل ساختمان به ديوار نزديك سقف در داخل حمام و قرار دادن سرريز آن به صورت مرئي.

 بستن شير رفت به مخزن انبساط: با انجام اين كار غيرمتعارف از ورود آب داغ به مخزن انبساط جلوگيري مي شود و در نتيجه دماي مخزن انبساط به آب سرد تبديل مي شود. البته با بستن شير ورودي به مخزن انبساط هيچ مشكلي در فشار سيستم بوجود نمي آيد چرا كه منبع انبساط از طريق لوله برگشت به كلكتور برگشت متصل است و هر گونه انبساط آب سيستم از طريق كلكتور رفت به وسايل گرمايش نظير حداقل مخزن دوجداره آب گرم، وارد شده و از آن به كلكتور برگشت منتقل شده و به مخزن انبساط منتقل مي گردد. يعني وجود يك لوله برگشت براي حفظ فشار در سيستم كافي است. حال با بستن شير لوله رفت به مخزن انبساط دو فايده براي سيستم نسبت به حالت قبلي بوجود مي آيد. اول اينكه از اتلاف انرژي در اين نقطه بطور كامل جلوگيري مي گردد و فايده دوم اين است كه انرژي الكتروپمپ سيركوله به طور كامل جهت گردش سيال در داخل سيستم گرمايشي صرف مي گردد و از اتلاف انرژي الكتريكي سيال در داخل منبع انبساط جلوگيري مي گردد. در اين روش در مقايسه با روش رايج فعلي، مدت زمان كاركرد الكتروپمپ به مقدار زيادي بيش از 40% كاسته مي شود يعني پمپ در زمان كمتري گرما را از ديگ به لوازم گرمايش منتقل كرده و استراحت بيشتري مي نمايد. (هركس مي تواند در فصل زمستان تنها با بستن شير رفت به منبع انبساط اثر اين عمل در كاهش زمان پمپاژ را اندازه گيري كند.)

در اين تصوير، سرريز مخزن انبساط به فلاش تانك وارد شده است. در صورت هر گونه مشكل در فلوتر صداي آن براحتي به گوش خواهد رسيد. لذا زمان بازديد مخزن به جاي فصلي به روزانه تبديل خواهد شد!

با توجه به اين كه اين روش هيچ فرقي در عملكرد مخزن انبساط با روش موجود ندارد ولي در مقابل از اتلاف بيش از 25% انرژي جلوگيري مي كند توصيه مي گردد حتماً اين كار را انجام دهند و از اتلاف انرژي جلوگيري نمايند. اين كارشناس اين روش را در چند ساختمان اجرا كرده ام و الان بيش از سه سال است كه با اين روش از تاسيسات موتورخانه چند واحد مسكوني بهره برداري مي گردد.

البته براي اجراي اين روش در تاسيساتي كه منبع انبساط در پشت بام ساختمان ها نصب شده است لازم است در فصول سرد سال شير لوله رفت به مخزن انبساط بطور جزئي جهت جلوگيري از يخ زدگي باز شده باشد و مخزن بطور كامل پوشش داده شده و عايق كاري شود.

خدمات فدك با اكيپ هاي مجرب و متعهد در زمينه خدمات چیلر-سردخانه-كولرگازي ، اسپيلت ،

هواساز-فن کویل و …..

با سابقه درخشان در كرج و تهران

آماده ارايه خدمت به شما همشهريان عزيز ميباشد

خدمات فنی فدک سرما

آدرس دفتر:آزادگان،خیابان برغان،خیابان ساریخانی تاسیسات فدک

شماره دفتر :-02632403163

همراه:   09127652048  

مدیریت:آقای فیروزی

 

Rate this post

1 دیدگاه

  • Such a small percentage of the workforce actually *makes* the minimum wage that lowering or raising by 35% or whatever isn't going to make a hill of beans of di3eIrfnce.et&#f9;s more of a marginal thing. If a worker is employable at $8.50/hr, but not at $9.50/hr, it matters to him.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *