تشریح نحوه عملکرد

فواید استفاده از شیرانبساط دارای MOP که به اختصار کلمات Maximum operation pressure میباشد را با ذکر یک مثال شرح میدهیم.
همانطور که میدانید در شیر انبساط، سه نیروی اعمالی از طرف : مبرد درون اواپراتور ، فنر ، نیروی حباب حرارتی (Bulb) ، میزان مبرد لازم جهت شارژ به اواپراتور را در تعادل نگه میدارند.
زمانی را تصور کنید که سیستم تازه در حال راه اندازی است یا برای مدتی کمپرسور خاموش بوده است.
بالب شیرانبساط نصب شده بر روی خط ساکشن و مبرد درون اواپراتور هر دو هم دما و درنتیجه هم فشار میباشند. نیروی اعمالی از طرف حباب حرارتی شیرانبساط در جهت باز کردن سوزن شیرانبساط و نیروی اعمالی از طرف مبرد موجود در اواپراتور در جهت خلاف ، همدیگر را خنثی کرده و در نهایت نیروی اعمالی فنر باقی مانده و باعث بسته ماندن شیرانبساط میشود.
این شرایط شرایطی است که اواپراتور و لوله ساکشن هر دو گرم و هر دو دارای فشار بالایی میباشند.
در لحظه استارت کمپرسور چه اتفاقی می افتد ؟
بمحض روشن شدن کمپرسور فشار درون اواپراتور سریعا افت پیدا میکند بنابراین نیروی اعمالی از طرف مبرد موجود در اواپراتور (لوله اکولایزر) در جهت بستن شیر انبساط افت میکند.
از طرفی مدت زمانی طول میکشد که مبرد از شیرانبساط عبور کرده وارد اواپراتور شود و بواسطه تبخیر دمای اواپراتور و خط ساکشن و در نتیجه دمای حباب حرارتی افت پیداکند.
در این فاصله زمانی نیروی پایین دیافراگم بواسطه ساکشن کمپرسور افت کرده ولی حباب حرارتی هنوز گرم میباشد درنتیجه هنوز نیروی زیادی به دیافراگم شیرانبساط در جهت بازکردن سوزن شیرانبساط اعمال میشود ، مایع بیش از حد وارد اواپراتور شده و درصد احتمال برگشت مایع بسمت ساکشن کمپرسور خیلی افزایش پیدا میکند. این اتفاق در شیرهای انبساط حرارتی معمولی رخ میدهد که حباب حرارتی آنها از مایع پر شده است.
حالتی را درنظر بگیرید که حباب حرارتی بجای اینکه از مایع پرشده باشد ، میزان خیلی کمی شارژ شده باشد. در این حالت با افزایش دمای حباب حرارتی حدی ماکزیمم برای شیرانبساط تعریف میشود که اگر دمای حباب حرارتی بیش از آن افزایش پیدا کند نیروی اعمالی از طرف حباب حرارتی به دیافراگم در جهت بازکردن شیرانبساط تغییری چشمگیری نخواهد کرد.
به این مدل شیر انبساط ، شیر انبساط با حباب حرارتی دارای MOP یا با حباب حرارتی دارای “ماکزیمم فشار عملکرد” یا با حباب حرارتی دارای “ماکزیمم دمای عملکرد” میگویند.
جهت انجام سرویس چیلر،سردخانه، کولر گازی،داکت اسپلیت بصورت اصولی و دستگاه های مجهز و همچنین افراد متخصص و
متعهد می توانید با ما تماس بگیرید
آدرس دفتر:آزادگان،خیابان برغان،خیابان ساریخانی.
09127652048
02632403163
با مدیریت فیروزی

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *