پرسش : منظور از ظرفیت اسمی و واقعی در چیلرها چیست؟ نحوه انتخاب چیلر تراکمی آب خنک یا هوا خنک مناسب با توجه به ظرفیت واقعی مورد نیاز چیست؟
fadaksarma.com
????????????
پاسخ: ظرفیت اسمی، ظرفیتی است که در کاتالوگ شرکت سازنده براي یک چیلر اعلام می گردد و ظرفیت واقعی برودتی است که چیلر تحت شرایط کارکرد خود ایجاد می کند. به طور کلی ظرفیت برودتی تولیدی توسط یک چیلر به شرایط محیط کارکرد آن چیلر بستگی دارد و این شرایط محیطی(از قبیل دما، فشار و ….) باید در هنگام انتخاب چیلر لحاظ گردد. ولي در هر صورت حداکثر اختلاف ظرفیت واقعی مورد نیاز و ظرفیت چیلر انتخاب شده از روی کاتالوگ، نبايد از 10% تجاوز کند. به طور مثال در صورت نیاز به یک چیلر 90 تن واقعی حداکثر باید یک چیلر 99 تن از روی کاتالوگ انتخاب گردد.
Fadaksarma.com

پرسش :چیلر اسکرو پیوسته(stepless) چیست؟ آیا این چیلرها توانایی کارکرد در بارهای زیر 50% را دارند؟
Fadaksarma.com
????????????
پاسخ: چیلر اسکرو پیوسته (stepless) چیلری است که قابلیت تولید برودت منطبق با نیاز لحظه ای ساختمان را داراست. در چیلرهای اسکرو وقتی ظرفیت کمپرسور به کمتر از 50% می رسد، به دلیل کاهش فشار كمپرسور امکان بازگشت روغن به کمپرسور از کندانسور و یا باقی ماندن روغن در خط وجود خواهد داشت که می تواند باعث آسیب جدی به کمپرسور گردد. این مشکل از طریق پیش بینی هايی در مسیر لوله کشی از کمپرسور به کندانسور قابل رفع می باشد. بنابراین در صورتی که این پیش بینی ها توسط کارخانه سازنده در ساختمان چیلر به عمل آمده باشد، امکان کارکرد زیر 50% وجود دارد و در غیر این صورت این امکان وجود نخواهد داشت.
fadaksarma.com

پرسش : در بین انواع مبدل های حرارتی(پوسته و لوله و صفحه ای) کدام یک بازده و کاربرد بیشتری در چیلرها دارد؟
Fadaksarma.com
????????????
پاسخ: مبدل های حرارتی صفحه ای بازده بهتری دارند اما نگهداری آنها دشوارتر است به همیمن دلیل مبدل های پوسته و لوله در چیلرها مرسوم تر هستند. همچنین مبدل پوسته و لوله به دو صورت می تواند وجود داشته باشد. حالت اول: آب در لوله و مبرد در پوسته
حالت دوم: مبرد در لوله و آب در پوسته
حالت اول که به نوع مستغرق(Flooded) مشهور می باشد در چیلر ها مرسوم تر است چون در این حالت خود مخزن کندانسور عمل Rreciever را انجام می دهد.
Fadaksarma.com

پرسش :حدود مصرف برق چیلر های تراکمی چقدر است؟
????????????
پاسخ:مصرف برق چیلر تراکمی هواخنک به ازای هر تن تبرید حدود 2/1کیلووات و چیلر تراکمی آب خنک به ازای هر تن تبرید حدود8/0کیلووات میباشد.

پرسش : تن تبرید چیست؟

پاسخ:یکی از واحد های متداول در صنعت تهویه مطبوع میباشد که میزان انرژی تولیدی دستگاه را نشان میدهد.هر 12000btu/hبرابر یک تن تبرید می باشد.

پرسش : ضریب عملکرد چیست؟
و
پاسخ:ضریب عملکرد یا copبرابر است با انرژی تولیدی دستگاه تقسیم بر مقدار کار انجام شده آن.

پرسش : نقش روغن در کمپرسور اسکرو چیست؟

پاسخ: روغن در کمپرسور اولاً باعث خنک شدن کمپرسور می گردد. ثانیاً روغن بین صفحات اسکرو و گاز مکش شده را پر می کند تا بتواند گاز را فشرده کند بنابراین اگر روغن نباشد کار کمپرسور صفر می شود.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *