کولرگازی چیست ؟

1- بطور کلی کولر گازی وظیفه جذب هوای گرم داخل  و تولید هوای خنک و مطبوع از طریق فرایند تبخیر مایع مبرّد به گاز در اواپراتور کولر را دارا می باشد . کولر گازی از یک بخارکننده جهت جذب گرمای هوا (اواپراتور)، یک کمپرسور جهت متراکم کردن گاز مبرّد، یک کندانسور بیرونی جهت خنک کردن مبرد ، شیر انبساط تشکیل گردیده است .کولر های گازی را می توان به دو دسته  کولر های دو تکه یا همان اسپلیت ها و کولر گازی یک تکه (پنجره ای یا پرتابل) تقسیم بندی نمود .

کولرگازی بانه ای
کولرگازی بانه ای

2- کولر گازی دو تکه یا همان اسپلیت ها از دو پنل داخلی و پنل خارجی (کندانسور) تشکیل گردیده است . بخش داخلی را ، یونیت داخلی یا پنل داخلی (اواپراتور) و همچنین بخش خارجی را ، یونیت خارجی یا پنل بیرونی (كندانسور)می نامند.

کولر گازی جنرال ZH
کولر گازی جنرال ZH

3-کمپرسور در واقع موتور یا قلب کولرهای گازی و اسپلیتها می باشد که بدلیل قرار گرفتن آن در بخش خارجی دستگاه صدای حاصل از کار کرد دستگاه به داخل ساختمان منتقل نمی شود، لذا احساس راحتی و آرامش صوتی بیشتری حاصل می گردد.کمپرسورها یا موتور کولرگازی را می توان در سه نوع کمپرسور پیستونی حاره ای،کمپرسور اسکرال و کمپرسور روتاری تقسیم بندی نمود .

images

اسپلیت ها را نیز می توان در انواع مختلفی از جمله اسپلیت های دیواری ، ایستاده ، سقفی ، کاستی و … تقسیم بندی نمود .

4-کولرگازی یک تکه پنجره ای بسیار متداول بوده و محل نصب آنها در داخل قاب پنجره می باشد .معمولا نوع کولر های گازی قدیمی بدلیل نوع کمپرسور آنها ، دارای مصرف برق بیشتری نسبت به انواع دیگر کولر گازی می باشند.کولرهای اسپلیت پرتابل هم که چند سالی است وارد بازار گردیده از نوع کولرهای یک تکه و یکپارچه می باشند که توضیحات و انواع آنها در سایت دماتجهیز ارائه گردیده است.

5-از لحاظ مصرف انرژی اسپلیت ها را می توان در نوع کم مصرف دارای سطح انرژی A  که مجهز به اینورتر می باشند و نوع دیگر یا معمولی دارای سطح انرژیB تقسیم بندی نمود .

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *