افزایش فشار اواپراتور سردخانه

اواپراتور سردخانه
اواپراتور سردخانه

دلیل بای پس کردن گاز داغ دیسچارج به ورودی اواپراتور سردخانه چیست

– بای پس کردن گاز داغ دیسچارج به ورودی اواپراتور جهت افزایش فشار اواپراتور سردخانه
محل بای پس کردن دیسچارج به درون اواپراتورها معمولا دو نقطه “ورودی اواپراتور” و یا “خط ساکشن” میتواند باشد.

بای پس کردن گاز داغ دیسچارج به ورودی اواپراتور (بعد از شیرانبساط) یکی از بهترین روشها جهت افزایش فشار اواپراتور سردخانه میباشد.
بطور خلاصه و بزبان خیلی ساده ، وقتی گاز داغ دیسچارج وارد اواپراتور شده و از آن خارج میشود ، با افزایش دمای بالب شیرانبساط ، شیرانبساط تصور میکند که سوپرهیت در لوله ساکشن افزایش چشمگیری پیداکرده است. برای جبران این نقص شیرانبساط باز میشود تا مخلوط مایع و گاز بیشتری وارد اواپراتور شود تا میزان سوپرهیت خروجی کاهش پیداکند.
گاز داغ سبب تبخیر مایع موجود در مخلوط شده و در خروج اواپرتور تنها گاز خواهیم داشت. بنابراین احتمال ورود مایع به ساکشن کمپرسور نیز از بین میرود. در نهایت ، این پروسه سبب افزایش فشار اواپراتور تا میزان دلخواه خواهد شد.
میدانیم یکی از فاکتورهای مهم حمل روغن توسط مبرد در مسیر سیستم تبرید ، سرعت مبرد میباشد. با بای پس کردن گاز داغ دیسچارج در اواپراتور ، علاوه بر افزایش فشار اواپراتور سردخانه و دمای اواپراتور (بمنظور ثابت نگه داشتن آن) سرعت عبور مبرد را نیز در مسیر ساکشن افزایش داده و سبب حمل بهتر روغن در مسیر ساکشن (مخصوصا زمانیکه اواپراتور پایین تر از یونیت کندانسور است) خواهیم شد.
محل نصب لوله ورودی بای پس میتواند در اواپراتورهای هوایی یا آبی بر روی لوله ورودی اواپراتور (بعد از شیر انبساط) یا در اواپراتورهای هوایی که دارای پخش کن مخصوص میباشند (پخش کن دارای لوله جانبی) بر روی پخش کن متصل به ورودی اواپراتور باشد

2 – » بای پس کردن گاز داغ دیسچارج به ساکشن جهت افزایش فشار اواپراتور سردخانه

در بسیاری از موارد تزریق گاز داغ دیسچارج و اتصال آن به خط ساکشن راحت تر از اتصال آن به ورودی اواپراتور میباشد ولی در این روش افزایش فشار ساکشن خطراتی از جمله افزایش فشار و دمای بی رویه دیسچارج ، شل شدن روغن و کاهش قابلیت روانکاری و ….. را دربرخواهد داشت.
شیرآلات بای پاس گاز داغ دیسچارج انواع و اقسام مختلفی دارند. مدلهایی از آنها همانند شیرهای انبساط دارای بالب حرارتی (ساده و برخی دارای لوله اکولایزر) میباشند.
در مواردی که گاز داغ دیسچارج در خط ساکشن بای پس میشود توصیه میشود از مدلی استفاده کنیم که دارای بالب حرارتی است و کنترل فشار و دمای ساکشن توسط شیر بای پاس دقیق تر انجام شود.
در این مدل سیستمها تاثیر گاز داغ تزریقی به خط ساکشن بر روی دمای بالب حرارتی شیرانبساط اجتناب ناپذیر است.
کمپانی های سازنده این مدل از شیرهای بای پاس والو نظرات مختلفی دارند که در زیر به دو نمونه از آنها اشاره میکنیم.
برای مثال اسپرلن آمریکا توصیه میکند برای کمتر کردن تاثییر منفی در دقت شیر انبساط هنگام استفاده از این مدل شیرهای بای پاس والو (جهت تزریق دیسچارج به خط ساکشن) اندازه طول لوله ساکشن حداقل 3 فوت باشد و مابین نقطه ورودی گاز داغ دیسچارج و محلی که بالب شیرانبساط بسته شده حتما یک زانو قرار بگیرد.

اما دانفوس استفاده از این مدل شیر بای پاس را جهت تزریق گاز داغ دیسچارچ در خط ساکشن بدلیل تاثیر منفی در عملکرد بالب شیرانبساط ، توصیه نمیکند و پیشنهاد میکند اگر از این مدل شیر بای پاس والو در تزریق به خط ساکشن (بعد از اواپراتور) استفاده میشود حتما سیستم بجای شیرانبساط دارای لوله کپی باشد.

سردخانه
سردخانه
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *