فیلتر درایر

فیلتر درایر


فیلتر درایر

فیلتر درایر
فیلتر درایر

وظایف یک فیلتر درایر خوب و کارآمد :

1 – جذب رطوبت

رطوبت تهنا یکی از عوامل مهمی است که در سیستمهای برودتی ایجاد دردسر میکند. یخ زدن رطوبت در خروجی شیرانبساط/کپی یا روزنه باعث مسدودشدن مسیر عبور مبرد بسمت اواپراتور میگردد.

جهت جذب رطوبت در مواد تشکیل دهنده فیلتر درایرها از مواد Molecular sieve مانند سیلیکاژل استفاده میشود.

2 – جذب اکسیدها و ذرات جامد

انواع اکسید فلزات ، رسوبات در جداره های داخلی لوله ها و قطعات بسیار ریز فلزی در سیستم های بسته سرمایشی بسیار مشاهده میشود.

قطعات بسیار ریز فلزی که شامل فلزاتی از قبیل : آهن ، مس ، برنج ، آلومینیوم است ، میتواند به جداره داخلی سیلندرها و به یاتاقانها که از جنس فلز نرم میباشند صدمه زده و یا مسیر خروجی لوله کپی را مسدود نماید.

3 – جذب اسید تشکیل شده

روغنهای پایه الکل POE بسیار جاذب رطوبت هستند و به آنها اصطلاحا Hygroscopic میگویند. همچنین رسیدن رطوبت به این نوع از روغنها باعث ایجاد اسید الی Organic acid میشود (فرمول و مواد حاصله از این ترکیب خارج از این مبحث میباشد).

مبردها به خودی خود در شرایط دمایی متفاوت استوارهستند و ترکیب شیمیایی خود را حفظ میکنند اما در مواردی بسیار نادر خود این مبردها نیز میتوانند باعث ایجاد اسید شوند. برای نمونه مبرد R22 در دماهای بالا متلاشی شده و تشکیل اسید هیدروکلریک را میدهد. برخی از مبردها هنگام برخورد با رطوبت تجزیه شده و تشکیل اسید هیدروکلریک و اسید هیدروفلوئوریک را میدهند.

احتمال تشکیل اسید توسط خود مبرد ناچیز است و بدین دلیل در بسیاری از منابع عنوان نمیشود و نادیده گرفته میشود ولی وجود رطوبت بیش از حد در یک سیستم تبرید و یا دمای بیش از حد نرمال گاز خروجی دیسچارج کمپرسور ، خطر و احتمال تشکیل اسید توسط خود مبرد را تشدید میکند. همچنین سوختن سیم پیچ کمپرسور باعث ایجاد ترکیبات اسیدی در سیستم میشود.

 

4 – جذب مواد حاصل از تجزیه روغن

روغن های بر پایه معدنی در دمای تقریبی 176 درجه سانتیگراد (350 درجه فارانهایت) و روغن های POE بر پایه الکل در دمای تقریبی 204 درجه سانتیگراد (400 درجه فارانهایت) شروع به تجزیه شدن میکنند. حتی بهترین و با کیفیت ترین روغن ها در شرایط بحرانی شروع به تجزیه شدن (breakdown) میکنند.

در این دما و یا بالاتر از آن ، مولکولهای روغن شروع به بهم پیوستن و تشکیل مولکولهای بزرگ و بزرگتر را میدهند. در طی این فرآیند روغن در ابتدا غلیظ و سیاهرنگ شده ، سپس بصورت ماده ایی لجن مانند تبدیل میشود و درانتها با افزایش دما بصورت پودرجامد درخواهد آمد.

آیا یک فیلتر درایر با کیفیت تنها جهت رطوبت زدایی در سیستم برودتی نصب میشود ؟

از دلایل بی رویه بالارفتن دمای دیسچارج کمپرسور و این پدیده میتوان به : کثیفی کندانسور ، نسبت تراکم بالای کمپرسور ، سوپرهیت زیاد گاز ورودی به کمپرسور ، خرابی فن کندانسور و …. اشاره کرد.

توج کنید که افزایش بیش از حد دما مهمترین عامل موثر در تجزیه روغن میباشد و در این روند عوامل دیگری نیز میتواند دخیل باشد برای نمونه وجود هوا در سیستمهای برودتی به زوال زودتر روغن در سیستم برودتی کمک کرده و روند تجزیه آنرا تسریع میکند.
علاوه بر افزایش بی رویه دمای دیسچارج و درنتیجه تجزیه روغن و تشکیل مواد لجن مانند میتوان به عملکرد منفی برخی از فلزات نیز اشاره کرد.

برخی از فلزات مانند آهن در تماس با مخلوط مبرد-روغن عامل تحریک کننده ایی جهت تجزیه و ایجاد شدن لجن توسط روغن میباشند. مس نیز از دیگر عناصر تحریک کننده میباشد ولی نسبت تحریک آن در مقابل آهن بسیار کمتر است. نتیجه حاصل از تشکیل لجن ، تعلیق عملکرد صحیح سیستم برودتی میباشد.

انواع فیلتر درایر از نظر ظاهری

پوسته (کر درایر)

فیتینگی

جوشی

Rate this post

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *