مبرد های CFC
مبرد های CFC ها معمولا با روغن های MO و AB بکار گرفته میشوند . کلر موجود در اینگونه مبردها باعث ایجاد اختلال و حل شدن مبرد در روغن شده و نیاز به هیچگونه ترکیب اضافی در روغن نیست .

مبردهای HCFC ها معمولا هم با روغن های MO و AB و هم با روغن های POE بکارگرفته میشوند (هرچند قابلیت استفاده HCFC ها با روغن های POE توسط کمپانی های سازنده مبرد بطور یقین تایید نشده است)

مبردهای HFC ها هم مبردهایی هستند که معمولا با روغن های از نوع POE مورد استفاده قرارمیگیرند .
مبرد R134a مبردی است که از خانواده HFC ها بوده ، ولیکن علاوه بر POEها ، قابلیت حلالیت خوبی در روغن های نوع PAG نیز از خود نشان میدهد .

بهترین روغن برای استفاده با مبردهای غیر آلی(R744 (Co2 و (R717 (NH3 نیز در سیستمهای تبرید ، روغنهای MO و PAO میباشند.

البته در میان استثنائهایی نیز وجود دارد . از آن جمله میتوان به مبرد R422A اشاره نمود که از دسته HFC ها بوده ولیکن بنابر توصیه کمپانی های سازنده مبرد این مبرد با روغن های MO و POE وAB قابل استفاده است . از نمونه های دیگر مبرد R416A میباشد که از دسته HCFC ها بوده ولیکن بنا به توصیه کمپانیهای سازنده این مبرد بهتر است این مبرد با روغن از نوع POE بکارگرفته شود .
به هیچ عنوان روغن های MO (مانند روغن متداول بازار 3GS و 4GS برند سانتیسو) و روغنهای POE (مانند روغن های متداول SL100 و SL68 و SL32 برند سانیسو) را با یکدیگر در سیستم مخلوط نکنید. توجه کنید که استفاده همزمان دو نوع روغن MO و POE باعث ایجاد ترکیبی میشود که منجر به صدمه زدن به کمپرسور خواهد شد.
در ویدیوی زیر مقداری از روغن MO در روغن POE بمراه مبرد R134a عمدا مخلوط میشوند. نتیجه حاصله را میتوانید مشاهده کنید.

هنگام تعویض روغن کمپرسور یک سیستم تبرید از MO به AB ، باید حداقل در حدود 50 الی 80 درصد روغن MO قبلی از سیستم حذف گردد و هنگام تعویض روغن کمپرسور یک سیستم تبرید از MO یا AB به POE باید حداقل درحدود 95 درصد روغن قبلی از سیستم حذف گردد .
روغن های نوع POE به شدت جاذب آب و رطوبت هستند و اگر رطوبت وارد سیستم تبرید شود خطر تشکیل اسید وجود دارد که این اسید ممکن است به کمپرسور و سایر قطعات سیستم صدمه وارد نماید.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 6 =