عوال مهم و تاثیر گذار برای خرید یک کولر گازی

با توجه به گرم تر شدن کره زمین و در نتیجه آن گرم تر شدن تابستان ها داشتن یک وسیله سرمایشی مناسب اجتناب ناپذیر خواهد بود . کولر آبی و کولر های گازی دو نوع از تجهیزات سرمایشی هستند که در بازار موجود هستند . با توجه به پیشرفت های زیادی که در زمینه ساخت کولر های گازی شده و همچنین ویژگی و امکانات به روزی که در این نوع تجهیزات تعبیه شده اقبال عمومی را به سمت سوی خود کشانده است .

همیشه در ابتدای خرید یک کولر گازی با طیفی از این دست سوال ها روبرو هستیم که ما چه نوع کولر گازی بخریم ؟ با چه قدرت و توانی ؟ و …

ما در زیر قصد داریم به صورت کامل راهنمای خرید کولر گازی را شرح دهیم ;

انواع کولر گازی

کولر های گازی در اشکال گوناگونی تولید شده که هرکدام برای محیط و شرایط خاص خود ساخته شده اند . عموما این کولرها برای مصارف خانگی و تجاری-صنعتی ساخته میشود .

انواع کولر گازی

 کاربرد انواع کولر های گازی

 کولر گازی پنجره ای

کولر  گازی پنجره ای ارزانترین نوع این تجهیزات هستند . معمولا کمی مصرف بالاتری دارند و به نسبت اسپلیت ها که هم توانایی سرمایش و هم گرمایش دارند از امکانات کمتری برخوردارند . راحت نصب میشوند و تمیز کردن آنها آسان است .

 اسپلیت های دیواری

توانایی سرمایش در کنار گرمایش را دارند . اسپلیت ها برای سالن های بزرگ بسیار مناسب هستند و حتما باید بر روی یک دیوار نصب شوند.

کولر گازی مترحک یا پرتابل

ویژگی بارز کولر گازی متحرک (پرتابل) همانطور که از اسمشان مشخص است متحرک بودن آن ها است . با چرخ هایی که در زیر آنها تعبیه شده میتوان کولر های متحرک را از یک اتاق به محل دیگر انتقال داد .

  • تجاری-صنعتی

  کولر گازی ایستاده

کولرگازی ایستاده (اسپلیت های ایستاده ) در ظرفیت های بالا تولید میشوند و توان قدرت بالایی دارند . به دلیل پرتاب هوای بالا مناسب برای فضاهای بزرگ مانند رستوران ها هستند .

 اسپلیت سقفی

در داخل سقف فرو رفته و پنل جلویی آن ها قابل رویت است . کولر سقفی (کاست)  مناسب برای فضاهای اداری هستند و سرما و گرما تولید می کنند .

 کولر کانالی

این نوع اسپلیت ها را می توان در سقف های کاذب استفاده نمود . همچنین در کولر کانالی (داکت) امکان این وجود دارد که تهویه چندین فضا با یک دستگاه انجام شود.

 اسپلیت سقفی زمینی

این نوع کولرها برای محل هایی مناسب است که امکان نصب وسیله بر روی دیوار فراهم نیست . بدین جهت آنها رو بر روی سقف متصل می کنند . بیشترین کاربرد را در اتاق های نگهداری کامپیوتر و سرور های مخابراتی دارند .

 اینورتر ها

اینورتر در حقیقت یک نوع تکنولوژی است که سب کاهش مصرف میشود . کمپرسور این کولرها دور متغیر بوده به همبن دلیل کم مصرف ترین تجهیزاتتهویه مطبوع هستند .
تکنولوی اینورتر میتواند در تمام کولر های نام برده شده بالا مانند : اسپلیت ها ، کولر های کانالی ، سقفی و … به کار برده شود.

 قیمت کولر گازی

همیشه اولین مشخصه برای خرید کولر گازی  قیمت آنها هستند . اشتباه رایجی که در اینجا وجود دارد این است که افراد فکر میکنند کولرهای گازی گرانتر از کولر های آبی هستند .

باید این دسته متوجه باشند که کولر های گازی امکانات بسیار وسیع تری در مقایسه کولرهای آبی دارند . خیلی از آنها قادر هستند جدای از سرمایش ، گرمایش نیز داشته باشند که شما را از خرید وسایل گرمازا در فصول سرد سال راحت میکند . همچنین کولر های گازی توانایی تصفیه هوا را دارند ، اغلب آنها باکتری های هوا را از بین میبرند و حکم تصفیه کننده هوا را دارند . توانایی خنک کاری و قدرت آنها بسیار بالاتر از کولرهای آبی است و بسیاری از ویژگی های فنی و رفاحی دیگر …

 شرایط اتاق

  • ابعاد و متراژ

یکی از فاکتورهای اولیه و مهم در خرید کولرهای گازی ابعاد محلی است که قرار است کولر جهت سرمایش در آن نصب شود . بی شک این عامل اثر مستقیم نیز بر روی قیمت تمام شده خواهد گذاشت  . گاهی ما برای یک محدوده کوچک کولری با قدرت چند برابر خریداری میکنیم و بعد از آن مجبور هستیم فقط با درجه کم از کولرمان استفاده کنیم که در این شرایط قطعا ضرر خواهیم کرد .

  • تعداد پنجره ها

داشتن پنجره های بیشتر و دو جداره یا معمولی بودن آنها در فرایند سرمایش تاثیر گذار خواهد بود .

وقتی درب یا پنجره ای باز باشد در حقیقت کولر باید آن محیط را هم خنک کند .

وسایل تولید گرما

مورد دیگری که ذکر آن بر انتخاب قدرت کولر گازی تاثیر گذار است وسایلی از قبیل لامپ ها و روشنایی ها ، دستگاه های کپی و رایانه ها است . این قبیل دستگاه ها در هنگام کار گرمای زیادی تولید میکنند که بر توان سرمایشی کولر ها تاثیر گذار خواهد بود .

کمپرسور

نوع موتور به کار رفته در کولرهای گازی متفاوت است . برای مثال :

– سیلندر پیستونی یا رفت و برگشتی .

– کمپرسور روتاری . که جهت استفاده خانگی مناسب هستند و بازدهی بهتری به نسبت سیلندر پیستونی دارند . کمپرسورهای روتاری صدا کمتری نیز تولید میکنند .

-کمپرسور اسکرال . عموما برای ظرفیت های بالا مانند ۲۴۰۰۰ تا ۹۶۰۰۰ بی تی یو ساخته میشوند .

انتخاب میزان BTU کولر گازی

BTU مخفف کلمه British Thermal Unit به معنی واحد اندازه گیری انرژی حرارتی در سیستم انگلیسی است .
برای خرید کولر گازی باید BTU مناسب با تمام شرایط بالا را در نظر گرفت تا با توجه به هزینه ای که میپردازیم بهترین و مناسبترین قدرت را خریداری نماییم .

باید توجه داشت کولر بزرگتر و پر قدرت تر (BTU بالاتر ) همیشه بدین معنی نیست که بهتر است . کولر های بزگتر به نسبت مصرف بالاتری دارند . ما باید کولر با ظرفیت مناسب محل مورد نظرمان را انتخاب کنیم تا ضمن هزینه به جا از تمام قدرت و امکانات آن بهره بری کنیم .
جهت انتخاب کولرگازی با ظرفیت منطبق و هماهنگ با ابعاد محلی که قصد دارید کولر را در آن نصب کنید ، متراژ محل یا اتاق مورد نظر را اندازه‌گیری کرده و با توجه به جدول زیر کولرگازی با ظرفیت مناسب را انتخاب کنیم :

جدول محاسبه ظرفیت کولر با توجه به ابعاد محیط

 ضمانت نامه (گارانتی)

ضمانت کالا و در کنار آن خدمات پس از فروش مهمترین مشخصه برای یک کولر گازی به شمار میرود .

گارانتی کولر گازی
در هنگام خرید باید توجه داشته باشیم خدمات کولری که میخریم در چه سطحی است تا در زمان بروز عیب بتوانیم بدون درد سر با مراجعه به نمایندگی به رفع عیب کالایمان بپردازیم.

معمولا کولرهایی که در بازار به صورت قاچاق موجود است فاقد خدمات معتبر ضمانت نامه ای هستند و قیمت کمتری هم دارند . از یاد نبرید که برای این دست کالا ها در مواقع خرابی امکان نبود قطعات برای تعمیر و یا احیانا تعویض وجود دارد .

Rate this post

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *